Aktuality
AGE MANAGEMENT V PRAXI
Age management má své kořeny ve Finsku, konkrétně ve Finském institutu pracovního zdraví. Tam také popsali jeho 8 pilířů, kterými jsou: znalost problematiky věku, vstřícný postoj vůči věku, dobrý management znalý individuality a rozdílnosti, kvalitní a funkční věková strategie, dobrá pracovní schopnost, vysoká úroveň kompetencí, dobrá organizace práce a pracovního prostředí, spokojený život. Age management je způsob vedení […]
Age management má své kořeny ve Finsku, konkrétně ve Finském institutu pracovního zdraví. Tam také popsali jeho 8 pilířů, kterými jsou: znalost problematiky věku, vstřícný postoj vůči věku, dobrý management znalý individuality a rozdílnosti, kvalitní a funkční věková strategie, dobrá pracovní schopnost, vysoká úroveň kompetencí, dobrá organizace práce a pracovního prostředí, spokojený život.
Age management je způsob vedení zaměstnanců s ohledem na jejich věk a životní etapu, ve které se nachází. Zaměstnavatelé by měli využívat silných stránek všech generací, odbourat stereotypy, nikoho nediskriminovat na základě jeho věku a podporovat mezigenerační vztahy. Age managementem se můžou zabývat všechny firmy – rodinné, malé, střední i velké korporace.
A proč bychom se měli age managementem zabývat?
Demografický vývoj u nás i v Evropě vykazuje stárnutí populace. Dle informací ČSÚ by se do poloviny 21. století měl podíl osob ve věku 65+ dostat až na jednu třetinu populace a průměrný věk obyvatel České republiky by se měl zvýšit na 50 let. Stárnutí populace má důsledky pro ekonomiku a firmy musí začít pracovat na strategiích řízení svých pracovníků s ohledem na věk.
JAKÉ JSOU AKTUÁLNÍ TRENDY?
Stárnutí populace
Česká republika stárne. Počet osob, které jsou ekonomicky aktivní se postupem času snižuje.
Analýzy predikují 110 milionů lidí ve věkové skupině 65 a více let v roce 2030. Trh práce se bude muset připravit na úbytek lidí v produktivním věku a výzvou bude motivace osob setrvávat na pracovním trhu i po nároku na odchod do důchodu.
Možností smysluplného zapojení starších pracovníků může být mezigenerační mentoring, kdy starší pracovníci sdílejí s těmi mladšími své bohaté zkušenosti. Mentoring pozitivně působí na adaptační proces zaměstnance a také může přispět k prohlubování vztahů mezi pracovníky různých generací.
Stříbrná ekonomika
Zájezdy do zahraničí, design technologií či volnočasové aktivity přizpůsobené pro starší obyvatele. To je jen pár příkladů tzv. stříbrné ekonomiky, která se zaměřuje právě na skupinu starších obyvatel. Vychází vstříc specifickým požadavkům jako například větší tlačítka u mobilních telefonů nebo poznávací či wellness zájezdy s vysokou kvalitou služeb.
Sendvičová generace
Jako sendvičová generace je označována skupina lidí, která stojí uprostřed závazků pečovat o ještě nedospělé potomky a zároveň už i o své rodiče. Dle publikace Age management je sendvičová generace fenomén, jehož typickým představitelem je žena ve věku 55 let a který bude do budoucna výraznější zejména kvůli stárnutí populace. Faktorem je také to, že ženy odkládají mateřství do pozdějšího věku. Slaďování osobního a pracovního života klade na sendvičovou generaci vysoké nároky, usnadněním při řešení této situace mohou přinést například zkrácené nebo sdílené úvazky případně možnost práce z domova (home office).
Nezaměstnanost a reskilling
Podle Strategie přípravy na stárnutí společnosti pro období 2019 – 2025 tvoří dle statistik největší počet uchazečů na trhu práce lidé nad 50 let a tato situace se dlouhodobě příliš nemění. Ohroženější větší nezaměstnaností jsou pak v tomto věky ženy.
Reskilling je založen na tréninku pracovníků se adaptovat na různé pozice ve firmě. Organizace, které své zaměstnance mají možnost takto rozvíjet, budou mít dle průzkumu Human Capital Trends 2021 od společnosti Deloitte schopnost se rychleji zaktivovat než společnosti, které se soustředí jen na doplňování schopností, které jsou nutně potřeba.
JAK ZAVÉST AGE MANAGEMENT DO FIRMY?
Chcete, aby vaše firma fungovala na principech age managementu? Budete potřebovat více než papír, tužku a meeting na jedno odpoledne. Zavádění je totiž založeno na mezinárodně uznávaných a ověřených nástrojích. Nevyhnete se vstupnímu age management auditu, měření pracovní schopnosti, měření indexu pracovní pohody, návrhu klíčových aktivit a poté samotné implementaci opatření a kontrolnímu auditu.
S ČÍM MŮŽE KAŽDÁ FIRMA ZAČÍT HNED BEZ VELKÝCH NÁKLADŮ?
Začínáme už při náboru. Samozřejmostí by měl být transparentní proces náboru a nediskriminační inzeráty, pohovory, a kritéria výběru. Zkuste se vyhnout “lákadel” typu “práce v mladém kolektivu”.
Důležitou součástí pracovního života je vzdělávání. Všichni zaměstnanci by měli mít stejnou dostupnost vzdělávacích aktivit a zároveň by vzdělávací aktivita měla být přizpůsobena věku. Velmi oblíbené jsou například mentoringové programy.
Vytvořte příjemné nediskriminační pracovní prostředí a starejte se o zdraví svých zaměstnanců. Podporujte slaďování pracovního a osobního života například pomocí benefitů či zkrácených úvazků. V rámci podpory zdraví nezapomeňte na ergonomii na pracovišti.
Motivujte své zaměstnance a zjišťujte jejich potřeby.
Podělte se s námi, inspirujte ostatní a pomozte nám šířit povědomí o age managementu. Spojit se s námi můžete třeba na LinkedInu nebo zlataprace@krasapomoci.cz.
Kateřina Musilová, Koordinátor projektu Zlatá práce
Nadace Krása pomoci
Další aktuality
18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby.
18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby. Bezmála 250 účastníků si v zajímavých prostorách Národní technické knihovny vyslechlo inspirativní přednášky 16 vystupujících a měli možnost zúčastnit se i dvou workshopů. Letos naše účastníky pozdravil přes videozáznam i ministr MPSV Marian Jurečka a v úvodu jim pak základní úpravu v novele zákoníku […]
I roztomilé emoji může mít právní následky
Možná se ptáte, zda mohou mít emotikony v právním kontextu nějaký význam. Emotikony jsou součástí naší komunikace a vyjadřují naši náladu a pocity. S nárůstem jejich používání se také zvyšuje počet případů, kdy se tyto malé výrazové obrázky stávají předmětem rozhodování soudů. V níže uvedeném případu emotikony sehrály klíčovou roli. V Německu se soudy zabývaly případem zaměstnance, který na sociální síti […]