Aktuality

Home office je za trest. Češi si vynucují návrat do kanceláří

Ještě před pár měsíci by šlo o něco naprosto nevídaného, dnes je to pro řadu právníků každodenní problém. Zaměstnanci už nechtějí pracovat z domova a dožadují se návratu na pracoviště. Podzimní koronavirová vlna u pracovníků zcela otočila vnímání takzvaných home officů. Před pandemií šlo o odměnu a výsadu, dnes už mají Češi práce z domova plné zuby a vynucují si návrat do kanceláří. […]

Dne 11. Listopad 2020

Ještě před pár měsíci by šlo o něco naprosto nevídaného, dnes je to pro řadu právníků každodenní problém. Zaměstnanci už nechtějí pracovat z domova a dožadují se návratu na pracoviště.

Podzimní koronavirová vlna u pracovníků zcela otočila vnímání takzvaných home officů. Před pandemií šlo o odměnu a výsadu, dnes už mají Češi práce z domova plné zuby a vynucují si návrat do kanceláří.

Důvody k tomu mají různé – mladí pracovníci mohou sdílet byt s dalšími lidmi, v bytech se už učí on-line děti, nebo doma nemají pořádný stůl a židli, případně po řadě měsíců doma už lidem chybí kontakt s kolegy.

Potvrzují to pro Seznam Zprávy oslovení právníci. Podle nich přitom ještě před rokem byly takové spory prakticky nemyslitelné a s takovými případy se nepotkávali ještě ani na jaře.

Je to něco úplně nového. V porovnání s loňskem je to obrovský nárůst. Loni jsme řešili nula takových situací. Teď jich řešíme desítky,“ říká Jiří Matzner z advokátní kancelář Matzner et al.

Podniky, které přežily koronavirus, mohou dorazit lidé na home office

„Zvláště pro zaměstnance, kteří jsou odměňováni například z prodeje, dosaženého zisku a podobně je práce z domova náročná, hlavně v případě, že tito zaměstnanci mají děti a školy jsou uzavřené,“ potvrzuje a nastiňuje další důvody nárůstu sporů o to, zda může člověk fyzicky do práce, Irena Valíčková z advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, která se přímo na pracovní právo specializuje.

Uznávaná specialistka na pracovní právo a personalistiku Nataša Randlová z advokatní kanceláře Randl Partner dodává, že trumf v ruce přitom drží i v současné situaci pracovník.

„Home office podle našeho názoru stále vzhledem k úpravě v zákoníku práce jednostranně – jako pokyn zaměstnavatele bez souhlasu zaměstnance – nařídit nelze,“ konstatuje Nataša Randlová.

Vláda to zaměstnavatelům zavařila

Situaci s prací z domova ke všemu ještě zkomplikovala vláda. Podle systému PES má ve čtvrtém stupni, ve kterém se aktuálně Česká republika nachází, být home office „všude, kde je to možné“.

Jenomže v samotném mimořádném opatření je to vyřešeno tak, že tato povinnost je nařízena zaměstnavatelům („Nařizuje se zaměstnavatelům využívat práci na dálku“), aniž by ale zároveň zaměstnavatelé dostali do rukou páku na své pracovníky.

Home office s námi udělá víc, než tušíte, pokud se prosadí

Vláda v rámci krizového řízení nenařídila home office pracovníkům přímo, ale uložila zaměstnavatelům, že ho mají nařídit. Jenže zaměstnavatelé nejsou k jednostrannému nařízení práce z domova oprávněni, protože home office může být zaveden jen dohodou,“ vysvětluje Eva Ostruszka Klusová, advokátka a partnerka advokátní kanceláře Forlex.

„Pro účely usnesení vlády je zaměstnavatel povinen zaměstnancům home office nabídnout, nikoli nařídit,“ tvrdí Nataša Randlová.

Náklady na práci jako další nástraha

Společně s tím, jak klesá u Čechů ochota pracovat z domova, se objevuje i další problém, který byl dříve nevídaný. Pracovníci chtějí, aby jim zaměstnavatel hradil zvýšené náklady, které jsou s home officem spojené – jako jsou rostoucí účty za elektřinu nebo teplo.

I zde naráží pracovní právo na své limity. „Podle zákoníku musí být závislá práce vykonávána na náklady a odpovědnost zaměstnavatele,“ upozorňuje Nataša Randlová, problém ovšem je, jak tyto náklady v praxi oddělit od běžných domácích výdajů.

„Správné řešení je tedy hradit zaměstnanci takovou částku, která kompenzuje náklady na energie, internetové připojení, opotřebení vlastního zařízení a další, což však v praxi může být obtížné. Na stranu druhou – soudní spory v této oblasti v naší advokátní praxi nezaznamenáváme,“ popisuje Irena Valíčková z advokátní kanceláře Valíček & Valíčková.

Otázka za milion. Jak udržet motivaci lidí na home office?

Existuje několik přístupů, jak situaci řešit, žádný z nich není ideální. První spočívá v tom, že by se u každého zaměstnance individuálně rozpočítávaly náklady. „To, že by se u všech zaměstnanců separátně vypočítávaly reálně náklady související s prací z domova třeba v souvislosti se spotřebovanými energiemi podle podlahové plochy bytu využívané k práci, je naprosté sci-fi. V praxi je pro zaměstnavatele obvykle nejvhodnějším řešením zavázat se uhradit zaměstnancům náklady, jejichž vznik v souvislosti s výkonem práce na home officu mu sami jednotliví zaměstnanci řádně prokážou, a tyto pak zaměstnavatel případně proplatí,“ říká Eva Ostruszka Klusová.

Další možností je, že zaměstnavatel si s pracovníky sjedná paušální částku. Toto řešení ale představuje nepříjemný risk pro zaměstnavatele – podle Nataši Randlové mají s paušálem problém finanční úřady. Zejména se zajímají o to, jestli nejsou reálné náklady nižší. Pokud jsou ale naopak reálné náklady vyšší, a tedy zaměstnavatel pracovníkovi dává méně, než by měl, pak s tím může mít problém inspekce práce.

Zaměstnavatelé mohou využívat ještě další možnost – dohodu s pracovníkem, kde se vzdává nároku na proplacení nákladů. Taková dohoda je ale podle advokátů právně neplatná.

Zdroj: Seznam Zprávy

Další aktuality

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby.

Dne 29. května 2023

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby. Bezmála 250 účastníků si v zajímavých prostorách Národní technické knihovny  vyslechlo inspirativní přednášky 16 vystupujících a měli možnost zúčastnit se i dvou workshopů. Letos naše účastníky pozdravil přes videozáznam i ministr MPSV Marian Jurečka  a v úvodu jim pak základní úpravu v novele zákoníku […]

Zobrazit detail

I roztomilé emoji může mít právní následky

Dne 24. května 2023

Možná se ptáte, zda mohou mít emotikony v právním kontextu nějaký význam. Emotikony jsou součástí naší komunikace a vyjadřují naši náladu a pocity. S nárůstem jejich používání se také zvyšuje počet případů, kdy se tyto malé výrazové obrázky stávají předmětem rozhodování soudů. V níže uvedeném případu emotikony sehrály klíčovou roli. V Německu se soudy zabývaly případem zaměstnance, který na sociální síti […]

Zobrazit detail

Equal Pay Day již po čtrnácté

Dne 24. května 2023

Bylo nás slyšet a vidět? Největší akce na podporu rovného odměňování a ekonomické bezpečnosti žen v České republice, pořádaná veřejně prospěšnou organizací Business & Professional Women CR, je pro letošní rok za námi. Pojďme si připomenout co se za ty tři dny událo. 29 vystupujících představilo 679 účastnicím a účastníků páteční konference témata, která rezonují napříč společností, ale ne […]

Zobrazit detail