Aktuality

Přehledně: Jak je to nejen s přesčasy v režimu home office?

Pandemie koronaviru výrazně zvýšila počet lidí, kteří pracují z domova. V létě se část z nich přesunula do kanceláří, nyní se ale někteří vrací zpět k režimu home office. Na co mají pracovníci právo a jaké jsou jejich povinnosti? Může zaměstnavatel home office nařídit? Nemůže. Zákon stanovuje, že práce je vykonávána na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě. „Režim […]

Dne 10. Říjen 2020

Pandemie koronaviru výrazně zvýšila počet lidí, kteří pracují z domova. V létě se část z nich přesunula do kanceláří, nyní se ale někteří vrací zpět k režimu home office. Na co mají pracovníci právo a jaké jsou jejich povinnosti?

Může zaměstnavatel home office nařídit?

Nemůže. Zákon stanovuje, že práce je vykonávána na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě. „Režim práce z domova zaměstnanci nelze jednostranně nařídit, a to ani cestou hromadných opatření, například vnitřním předpisem zaměstnavatele, ani nařízením ze strany nadřízeného,“ upozorňuje advokát Dominik Brůha.

K přechodu na home office přitom stačí i neformální dohoda. „Pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem spojí jinak, například po telefonu či e-mailem, a dokážou si dohodnout základní parametry výkonu práce z domova takto, bude to dostatečné,“ říká advokát a odborník na pracovní právo Jaroslav Stránský. Až v případě delší doby, po kterou pracuje zaměstnanec z domova, se doporučuje písemná dohoda.

Přesčasy a náhradní volno

Zde je praxe složitější. Záleží totiž na tom, jak konkrétně se zaměstnanec se zaměstnavatelem na práci z domova domluvili.

Jestliže funguje režim, ve kterém nadřízený zadává práci a termín, do kdy má být hotová, přičemž si zaměstnanec sám rozvrhuje pracovní dobu, nevzniká nárok na zaplacení přesčasů ani na náhradní volno.

Jinou formou je práce z domova, kde sice zaměstnanec pracuje na jiném místě, ale zaměstnavatel mu standardně rozvrhuje pracovní dobu. Pracovník také musí být v danou pracovní dobu k zastižení například přes mobil nebo e-mail.

„Při této formě práce z domova se pracovní doba chová úplně stejně jako při práci na pracovišti. Jestliže je nařízena nebo dohodnuta přesčasová práce, má zaměstnanec právo na dosaženou mzdu a příplatek, nebo náhradní volno,“ podotýká advokát Stránský.

Vnitřní předpis o režimu home office

Český právní řád konkrétní podmínky pro práci v režimu home office neupravuje. Firmy si ale mohou nastavit vlastní vnitřní předpis, ve kterém si stanoví vlastní body nutné pro práci z domova.

Na co by měli zaměstnavatelé při vytváření takových stanov myslet? „Vnitřní předpis je třeba vydat tak, aby věcně řešil všechny otázky, které zaměstnavatel hodlá upravit pro zaměstnance hromadným opatřením. Jedná se například o omezení časového rozpětí výkonu práce v režimu home office, o způsob evidence pracovní doby, komunikaci mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a o otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,“ upozorňuje Dominik Brůha. Vnitřní řád musí být všem zaměstnancům přístupný.

Náklady na práci z domova

Zaměstnavatel je ze zákona povinen nést náklady spojené s výkonem práce. Pokud zaměstnanci pracují z domova, šetří tím firmě náklady na pracovišti, a ta by je proto měla svým pracovníkům hradit. Může tak učinit hrazením vynaložených nákladů, což je ale v praxi velmi administrativně náročné.

Druhou možností je vytvořit daňově uznatelný denní paušál nákladů, který vyjde zhruba na pár desítek korun denně. Tento způsob doporučuje také advokát Stránský: „Žádný nepřekonatelný rébus to není, pro zaměstnavatele s tím nejsou ani spojené žádné horentní náklady a lze jednoduše dosáhnout perfektního souladu se zákonem.“

S prací z domova také nutně přichází problém vybavení, které má zaměstnanec k dispozici na pracovišti. Nikde není napsáno, že zaměstnavatel musí zaměstnanci vybavení pro práci z domova poskytovat. Jestliže dostane pracovník pro home office režim například počítač, zpravidla musí podepsat písemné potvrzení a vzniká mu tím odpovědnost za svěřené věci.

Pracovní úraz

Striktně právně je pracovní úraz poškození zdraví, které zaměstnanec utrpěl při výkonu práce nebo v souvislosti s výkonem práce v důsledku nějakého úrazového děje. Pokud se tedy pracovník zraní v režimu home office, jedná se o pracovní úraz.

Problém je nicméně v dokazování. „V případě vzniku úrazu v prostředí domáckého pracoviště bude mít zaměstnanec – ve srovnání s úrazem na pracovišti zaměstnavatele – podstatně složitější schopnost prokázat, že se skutečně jednalo o úraz pracovní, a nikoli například o úraz vzniklý sice v prostředí domova, ale mimo plnění pracovních úkolů,“ doplňuje Dominik Brůha.

Zdroj: Seznam Zprávy

Další aktuality

Legislativní forum o novinkách v pracovním právu

Dne 27. listopadu 2023

Jako už každoročně na podzim i letos se v listopadu konalo Legislativní forum, které společnost People Management Forum poprvé pořádala s nově založenou Asociací personalistů ČR. Po několikaletém čekání na novelu zákoníku práce se právě tato novela stala stěžejním bodem programu letošního Legislativního fora. Už poněkolikáté se účastníci Legislativního fora sešli v prostorách zasedacího sálu Ministerstva školství v Praze. Partnery Legislativního […]

Zobrazit detail

AGE MANAGEMENT: ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY PRÁCE I REPORT ESG

Dne 23. listopadu 2023

Věkovou diverzitu ovlivní stárnutí populace. Do roku 2050 znatelně ubyde mladších pracovníků, naopak stěžejní pracovní silou budou lidé nad 50 let. Tvrdou realitou je však jejich diskriminace. Už nyní je nízká nezaměstnanost a nedostatek volných lidí na pracovním trhu. Firmy se proto budou muset naučit pracovat se všemi věkovými skupinami, aby měly v budoucnu dostatek zaměstnanců. Pomoci […]

Zobrazit detail

Desítka oborů na trhu práce, které nejvíce ovlivní příchod umělé inteligence

Dne 21. listopadu 2023

Administrativa, IT, výroba, ale i zdravotnictví nebo úklidové služby. To jsou obory, do nichž výrazně zasáhne nebo už zasahuje umělá inteligence. Zaměstnancům na některých pozicích zvládne práci významně usnadnit, po jiných může práci zcela převzít. Prakticky všechny firmy, které redakce iDNES.cz oslovila, čekají, že umělá inteligence nahradí administrativní činnosti, práci s daty a další rutinní činnosti. „Marketing a práce s textem, […]

Zobrazit detail