Aktuality
Průzkum Randstad: Generace X hledá jistotu práce, mileniálové kariérní růst a jejich mladší kolegové možnosti vzdělávání
Praha, 25. června 2020 – Rozdíly v prioritách při výběru nového zaměstnavatele se mezi jednotlivými generacemi stále více liší. I když dle aktuálního průzkumu zaměstnaneckých preferencí „Randstad Employer Brand Research“ považují všechny věkové skupiny za nejdůležitější výši mzdy a nefinančních benefitů, další příčky žebříčku faktorů, dle nichž se uchazeči o přijetí nové pracovní nabídky rozhodují, se již u kandidátů různého věku liší. […]
Praha, 25. června 2020 – Rozdíly v prioritách při výběru nového zaměstnavatele se mezi jednotlivými generacemi stále více liší. I když dle aktuálního průzkumu zaměstnaneckých preferencí „Randstad Employer Brand Research“ považují všechny věkové skupiny za nejdůležitější výši mzdy a nefinančních benefitů, další příčky žebříčku faktorů, dle nichž se uchazeči o přijetí nové pracovní nabídky rozhodují, se již u kandidátů různého věku liší.
Napříč generacemi je, podobně jako v době předkoronavirové, vedle mzdy stále důležitá i jistota práce, příjemná pracovní atmosféra, finanční zdraví firmy a zajímavá pracovní náplň. Z průzkumu ovšem vyplynulo, že ne vždy zaměstnavatelé nabízejí to, co uchazeči o práci hledají. Právě atraktivní mzda a zaměstnanecké výhody, příjemná pracovní atmosféra a zajímavá práce jsou totiž zároveň tři atributy, o kterých jsou uchazeči přesvědčeni, že je zaměstnavatelé dostatečně viditelně nenabízejí.
Rozdíly v prioritách jsou také patrné mezi jednotlivými věkovými skupinami. Generace Z hledá v práci možnost kvalitních školení, mileniálové touží po kariérním růstu, generace X hledá u svého zaměstnavatele jistotu práce a pracovníci starší než 55 let (tzv. boomers) považují za důležité umístění pracoviště. V celkovém žebříčku nejdůležitějších kritérií při výběru zaměstnavatele pak oproti loňsku vzrostla důležitost příjemné pracovní atmosféry a možnost flexibility. “Flexibilita, možnost homeoffice a placené volno navíc jsou nejsilnějšími nefinančními benefity. Pandemie COVID-19 umožnila řadě firem tato řešení vyzkoušet v praxi a dala jim do rukou možnost začít s větší flexibilitou aktivně pracovat jako s benefitem,” upozorňuje na jeden z pozitivních dopadů uplynulého období Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad.
Jarní pandemie a s ní spojené obavy o ztrátu zaměstnání pak u Čechů podle Kowalaka způsobily vyšší zájem o finanční stabilitu zaměstnavatele a jistotu práce. Proto se tyto faktory dostávají na horní příčky žebříčku zaměstnaneckých preferencí i atributů, dle nichž si Češi vybírají nového zaměstnavatele. „Zajímavé jsou rozevírající se nůžky mezi generacemi. Liší se jak důvody odchodu od stávajícího zaměstnavatele, tak i důvody přijetí nové pracovní nabídky. Zaměstnavatelé, kteří chtějí mít loajální a stabilní tým, by proto měli začít individualizovat nabídky pro zaměstnance různých věkových kategorií,“ dodává.
Preference uchazečů o práci dle generačního profilu
● 18 % lidí patřících do generace Z zajímá v práci možnost kvalitních školení. Je to pro ně mnohem důležitější než pro ostatní generace.
● 43 % mileniálů touží po kariérním růstu. Generace X a boomers se o tento faktor zajímají méně. 59 % lidí patřících do generace X hledá u svého zaměstnavatele jistotu práce. U zástupců generace z a mileniálů je tento faktor považován za méně důležitý.
● 46 % zaměstnanců z generace boomers považují za velmi důležité umístění pracoviště. To platí méně u generace Z (35 %), mileniálů (37 %) i generace X (39 %).
Důvody odchodu od zaměstnavatele dle generačního profilu
● 57 % lidí patřících do generace X opouští svého zaměstnavatele, pokud jinde dostanou vyšší plat.
● 53 % lidí generace X by měli nakročeno opustit zaměstnavatele, pokud by jim jinde nabídli atraktivnější doplňkové benefity.
● 49 % lidí z generace boomers by opustilo zaměstnavatele, kdyby firemní hodnoty neladily s jejich osobními hodnotami.
● 49 % lidí z generace boomers by mohlo opustit nebo již opustili zaměstnavatele,
protože jim chyběl pocit smysluplné práce.
„V uplynulém roce změnilo v ČR zaměstnavatele zhruba 22 % lidí, letos o tom uvažuje 28 % respondentů. Téměř dvě třetiny lidí od zaměstnavatele odchází nebo to plánuje z důvodu nižšího platu a méně atraktivních benefitů, polovina kvůli pracovní atmosféře a jistotě zaměstnání,“ popisuje Jacek Kowalak a doplňuje: „Právě poslední jmenovaný faktor se nyní, v době zasažené pandemií koronaviru, stane ještě důležitějším. Zaměstnavatelé sice teoreticky mohou počítat s tím, že v nejistotě se lidé k odchodu z práce nepohrnou, na druhou stranu to ovšem znamená, že nábor kvalitních a špičkových odborníků bude nyní ještě těžší. Málokdo bude chtít riskovat nejistotu nových podmínek u jiného zaměstnavatele. Aktivní práce na dobré komunikaci zaměstnavatelské značky bude tím spíš důležitější.“
Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 20 let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než 200 000 respondentů ve 33 zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než 75 % světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru.
O průzkumu Randstad Employer Brand Research:
Nezávislý průzkum zpracovává pro Randstad společnost TNS Kantar na základě vlastní vyvinuté metodiky. Je založený na vnímání obecné populace v dané zemi. Průzkum zkoumá úroveň atraktivnosti zaměstnavatele u 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru v zemi, které zná alespoň 10 % populace. Letošní ročník je 20. v řadě a zahrnuje 6 162 firem a více než 200 000 respondentů ve 33 zemích. V České republice se průzkum uskutečnil po třetí a to na vzorku 4 724 respondentů. Reprezentativní vzorek respondentů zahrnuje zaměstnané (64 %) a nezaměstnané (4 %) osoby, studenty (11 %), OSVČ/podnikatele (6 %), ženy/muži v domácnosti (7 %) ve věku 18 až 65 let, přičemž věková skupina 25 – 44 let je navýšena oproti ostatním skupinám. Dotazování prostřednictvím online dotazníku proběhlo mezi 18. prosincem 2019 – 23. lednem 2020.
O společnosti Randstad
Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb a specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporujeme lidi a společnosti v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věříme, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií. Naše portfolio služeb zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na
hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR. V roce 2019 jsme pomohli více než dvěma milionům uchazečů najít smysluplné zaměstnání u našich 280 000 klientů. Dále jsme vyškolili více než 350 000 lidí. Randstad je aktivní ve 38 zemích a v téměř polovině z nich patří mezi top 3 společnosti působící v oboru. V roce 2019 měl Randstad v průměru 38 280 vlastních zaměstnanců a vygeneroval příjmy v hodnotě 23,7 miliard eur. Randstad N.V. byl založen v roce 1960, se sídlem v Diemen (Nizozemí) a je kótován na NYSE Euronext Amsterdam. Pro více informací navštivte www.randstad.com.
Randstad je dvojka na českém trhu, v České republice má 170 konzultantů a poskytuje služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání lidí na stálé úvazky klientům prostřednictvím 20 pracovišť. Více informací na www.randstad.cz.
Kontakt pro média:
Ondřej Hampl, Managing Partner
ACCEDO Czech Republic Email: ondrej.hampl@accedogroup.com
Tel.: +420 775 132 199
Další aktuality
18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby.
18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby. Bezmála 250 účastníků si v zajímavých prostorách Národní technické knihovny vyslechlo inspirativní přednášky 16 vystupujících a měli možnost zúčastnit se i dvou workshopů. Letos naše účastníky pozdravil přes videozáznam i ministr MPSV Marian Jurečka a v úvodu jim pak základní úpravu v novele zákoníku […]
I roztomilé emoji může mít právní následky
Možná se ptáte, zda mohou mít emotikony v právním kontextu nějaký význam. Emotikony jsou součástí naší komunikace a vyjadřují naši náladu a pocity. S nárůstem jejich používání se také zvyšuje počet případů, kdy se tyto malé výrazové obrázky stávají předmětem rozhodování soudů. V níže uvedeném případu emotikony sehrály klíčovou roli. V Německu se soudy zabývaly případem zaměstnance, který na sociální síti […]