Aktuality

Staré kancelářské pořádky se už nevrátí.

Přežijí kancelářské komplexy a tzv. open space dobu, kdy kvůli koronaviru část, ne-li většina zaměstnanců pracuje z domova? Podle fondu Kirkbi, který spravuje stamiliardový majetek Lega, potrvá roky, než se na trhu s kancelářemi plně projeví dopady pandemie. Ilustrační foto Foto: Andrew Kelly, Reuters Velcí zaměstnavatelé se ale shodují, že staré pořádky se nevrátí ani v tuzemsku. Ukázalo se, […]

Dne 5. Květen 2021

Přežijí kancelářské komplexy a tzv. open space dobu, kdy kvůli koronaviru část, ne-li většina zaměstnanců pracuje z domova? Podle fondu Kirkbi, který spravuje stamiliardový majetek Lega, potrvá roky, než se na trhu s kancelářemi plně projeví dopady pandemie.

Ilustrační foto

Ilustrační foto Foto: Andrew Kelly, Reuters

Velcí zaměstnavatelé se ale shodují, že staré pořádky se nevrátí ani v tuzemsku. Ukázalo se, že z domova se dá pracovat efektivně. Budoucí kancelářská praxe tudíž bude mnohem flexibilnější, někde i časově, zaměstnanci budou na pracovní místo ve firmě docházet jen občasně, a tímto ho můžou sdílet s kolegy.

K zeštíhlování svých prostor se v Česku chystá řada podniků nejen v Praze.

Nový koncept umožní zaměstnancům kombinovat práci v kanceláři s prací na dálku
Michal Teubner, KB

Zejména velké společnosti se podle informací Práva rozhodly částečně zachovat tzv. home office a online spojení i telekonference, kdy pracovník například bude třetinu dní v kanceláři a zbytek času odpracuje na dálku, „shlukují“ své kanceláře, předělávají je na komunitní sdílená pracoviště a zbylých prostor se porůznu zbaví anebo změní jejich účel.

Například šéf Avastu Ondřej Vlček nedávno magazínu Forbes řekl, že firma se rozhodla globálně zavřít svoje kanceláře a téměř 2000 lidí po celém světě bude až na výjimky pracovat jen na dálku z domova či odkudkoliv.

Banky začaly

Koronavirová krize urychlila a umocnila už dříve patrné trendy. Jasně se to ukázalo také u zdejších bank. Komerční banka například loni urychlila rušení šesti desítek menších poboček.

„Kancelářské prostory budeme využívat v menším množství,“ potvrdil Právu její mluvčí Michal Teubner. Dodal, že část pobočky, resp. domu na pražském Václavském náměstí 42, se bude pronajímat.

Banka má podle Teubnera pozitivní zkušenost z doby nouzového stavu, kdy více než dvě třetiny zaměstnanců pracovaly z domova. „Soustředíme se na přenesení této praxe do běžného pracovního režimu. Připravili jsme proto koncept tzv. chytré kanceláře, který umožňuje zaměstnancům daleko více než v minulosti flexibilně kombinovat práci v kanceláři s možností pracovat vzdáleně,“ doplnil mluvčí.

Podobné záměry má Česká spořitelna. Ve svém novém kampusu na pražském Smíchově zvažuje významné navýšení tzv. kolaboračních prostor.

„Tyto prostory nejsou klasickým pracovním prostorem, kde mají lidé dedikované pracovní místo, ale ani klasickou zasedací místností určenou pro schůzky, ale hybridním prostorem, který umožňuje oboje a je variabilní jak z hlediska své funkce, tak mobiliáře,“ řekl mluvčí Filip Hrubý.

Loni poptávka po kancelářích v Evropě podle BNP Paribas Real Estate klesla o 41 procent. Poradenská společnost čeká oživení až v příštím roce, přičemž předpokládá změny nejen co se týče výše nájmů, ale i flexibility nájemních smluv a zmenšování pronajímaných ploch v přímé úměře k podílu lidí na home office.

Reálný svět nenahradíme

Také americká investiční banka JPMorgan Chase zavedla kvůli pandemii specifický pracovní režim. Jak ale ve výroční zprávě akcionářům napsal ředitel Jamie Dimon, práce z domova má i vážné slabiny.

Práce na dálku nese plody, dokud se lidé navzájem znají a mají už svoji práci rozpracovanou. U lidí, kteří se neznají, to tak dobře nefunguje.

Virtuální svět také sotva umožňuje zaučení nových sil, zejména mladých lidí. „Časem by to mohlo dramaticky podrýt charakter a kulturu ve vaší firmě,“ varoval Dimon. A dodal, že velká závislost na telekonferenční platformě Zoom zpomaluje proces rozhodování, protože často chybějí okamžité následné kroky.

Práce na dálku navíc podle bankéře eliminuje spontánní učení a kreativitu, když už se zaměstnanci nepotkávají u kávovaru a nemají od klientů a kolegů přímou zpětnou vazbu, třeba i díky nečekaným situacím.

Zdroj: Novinky.cz

Další aktuality

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby.

Dne 29. května 2023

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby. Bezmála 250 účastníků si v zajímavých prostorách Národní technické knihovny  vyslechlo inspirativní přednášky 16 vystupujících a měli možnost zúčastnit se i dvou workshopů. Letos naše účastníky pozdravil přes videozáznam i ministr MPSV Marian Jurečka  a v úvodu jim pak základní úpravu v novele zákoníku […]

Zobrazit detail

I roztomilé emoji může mít právní následky

Dne 24. května 2023

Možná se ptáte, zda mohou mít emotikony v právním kontextu nějaký význam. Emotikony jsou součástí naší komunikace a vyjadřují naši náladu a pocity. S nárůstem jejich používání se také zvyšuje počet případů, kdy se tyto malé výrazové obrázky stávají předmětem rozhodování soudů. V níže uvedeném případu emotikony sehrály klíčovou roli. V Německu se soudy zabývaly případem zaměstnance, který na sociální síti […]

Zobrazit detail