Aktuality

Staré kancelářské pořádky se už nevrátí.

Přežijí kancelářské komplexy a tzv. open space dobu, kdy kvůli koronaviru část, ne-li většina zaměstnanců pracuje z domova? Podle fondu Kirkbi, který spravuje stamiliardový majetek Lega, potrvá roky, než se na trhu s kancelářemi plně projeví dopady pandemie. Ilustrační foto Foto: Andrew Kelly, Reuters Velcí zaměstnavatelé se ale shodují, že staré pořádky se nevrátí ani v tuzemsku. Ukázalo se, […]

Dne 5. Květen 2021

Přežijí kancelářské komplexy a tzv. open space dobu, kdy kvůli koronaviru část, ne-li většina zaměstnanců pracuje z domova? Podle fondu Kirkbi, který spravuje stamiliardový majetek Lega, potrvá roky, než se na trhu s kancelářemi plně projeví dopady pandemie.

Ilustrační foto

Ilustrační foto Foto: Andrew Kelly, Reuters

Velcí zaměstnavatelé se ale shodují, že staré pořádky se nevrátí ani v tuzemsku. Ukázalo se, že z domova se dá pracovat efektivně. Budoucí kancelářská praxe tudíž bude mnohem flexibilnější, někde i časově, zaměstnanci budou na pracovní místo ve firmě docházet jen občasně, a tímto ho můžou sdílet s kolegy.

K zeštíhlování svých prostor se v Česku chystá řada podniků nejen v Praze.

Nový koncept umožní zaměstnancům kombinovat práci v kanceláři s prací na dálku
Michal Teubner, KB

Zejména velké společnosti se podle informací Práva rozhodly částečně zachovat tzv. home office a online spojení i telekonference, kdy pracovník například bude třetinu dní v kanceláři a zbytek času odpracuje na dálku, „shlukují“ své kanceláře, předělávají je na komunitní sdílená pracoviště a zbylých prostor se porůznu zbaví anebo změní jejich účel.

Například šéf Avastu Ondřej Vlček nedávno magazínu Forbes řekl, že firma se rozhodla globálně zavřít svoje kanceláře a téměř 2000 lidí po celém světě bude až na výjimky pracovat jen na dálku z domova či odkudkoliv.

Banky začaly

Koronavirová krize urychlila a umocnila už dříve patrné trendy. Jasně se to ukázalo také u zdejších bank. Komerční banka například loni urychlila rušení šesti desítek menších poboček.

„Kancelářské prostory budeme využívat v menším množství,“ potvrdil Právu její mluvčí Michal Teubner. Dodal, že část pobočky, resp. domu na pražském Václavském náměstí 42, se bude pronajímat.

Banka má podle Teubnera pozitivní zkušenost z doby nouzového stavu, kdy více než dvě třetiny zaměstnanců pracovaly z domova. „Soustředíme se na přenesení této praxe do běžného pracovního režimu. Připravili jsme proto koncept tzv. chytré kanceláře, který umožňuje zaměstnancům daleko více než v minulosti flexibilně kombinovat práci v kanceláři s možností pracovat vzdáleně,“ doplnil mluvčí.

Podobné záměry má Česká spořitelna. Ve svém novém kampusu na pražském Smíchově zvažuje významné navýšení tzv. kolaboračních prostor.

„Tyto prostory nejsou klasickým pracovním prostorem, kde mají lidé dedikované pracovní místo, ale ani klasickou zasedací místností určenou pro schůzky, ale hybridním prostorem, který umožňuje oboje a je variabilní jak z hlediska své funkce, tak mobiliáře,“ řekl mluvčí Filip Hrubý.

Loni poptávka po kancelářích v Evropě podle BNP Paribas Real Estate klesla o 41 procent. Poradenská společnost čeká oživení až v příštím roce, přičemž předpokládá změny nejen co se týče výše nájmů, ale i flexibility nájemních smluv a zmenšování pronajímaných ploch v přímé úměře k podílu lidí na home office.

Reálný svět nenahradíme

Také americká investiční banka JPMorgan Chase zavedla kvůli pandemii specifický pracovní režim. Jak ale ve výroční zprávě akcionářům napsal ředitel Jamie Dimon, práce z domova má i vážné slabiny.

Práce na dálku nese plody, dokud se lidé navzájem znají a mají už svoji práci rozpracovanou. U lidí, kteří se neznají, to tak dobře nefunguje.

Virtuální svět také sotva umožňuje zaučení nových sil, zejména mladých lidí. „Časem by to mohlo dramaticky podrýt charakter a kulturu ve vaší firmě,“ varoval Dimon. A dodal, že velká závislost na telekonferenční platformě Zoom zpomaluje proces rozhodování, protože často chybějí okamžité následné kroky.

Práce na dálku navíc podle bankéře eliminuje spontánní učení a kreativitu, když už se zaměstnanci nepotkávají u kávovaru a nemají od klientů a kolegů přímou zpětnou vazbu, třeba i díky nečekaným situacím.

Zdroj: Novinky.cz

Další aktuality

Flexibilita práce pro většinu?

Dne 16. června 2021

80 % českých zaměstnavatelů bude vyžadovat, aby většina jejich pracovníků byla přítomna na pracovišti po celou dobu pracovní doby. V minulém čtvrtletí to bylo 62 %. 14 % předpokládá, že jejich zaměstnanci budou kombinovat práci z domova s prací na pracovišti. Pouze 2 % firem předpokládají, že jejich zaměstnanci budou pracovat vzdáleně po většinu pracovní doby. 4 % českých zaměstnavatelů prozatím neví. Nutnost přítomnosti na […]

Zobrazit detail

Zveme vás 18.6. na další ročník konference Pride Business Forum.

Dne 14. června 2021

Zveme vás 18.6. na další ročník konference Pride Business Forum. Konference se zaměří na LGBT+ diverzitu ve veřejném sektoru i na duševní zdraví zaměstnanců v době covidu.   Diverzita jako nový normál na pracovišti? Jak je to u nás a ve světě? A liší se rovnost veřejného sektoru od toho soukromého? I na tyto otázky odpoví další ročník konference Pride Business Forum. […]

Zobrazit detail

Vítáme nové členy ve společnosti People Management Forum

Dne 13. června 2021

Vítáme všechny, kteří se k nám připojili, i díky nim můžeme společně měnit přítomnost i budoucnost HR. Členství v PMF pomáhá HR stát se strategickým partnerem a podporou pro business a dává prostor pro budování vztahů s lidmi, kteří v HR něco znamenají. Buďte mezi nimi příště i vy https://hrforum.cz/produkty-a-sluzby/clenstvi/

Zobrazit detail