Aktuality
50KA NENÍ STOPKA ANEB JAK PODPOŘIT VĚKOVOU DIVERZITU?
Věkovou diverzitu ovlivňuje stárnutí populace. Do roku 2050 bude méně mladších pracovníků, naopak stěžejní pracovní silou budou lidé nad 50 let. Už nyní je nízká nezaměstnanost a firmy se budou muset naučit pracovat se všemi věkovými skupinami, aby měly v budoucnu dostatek zaměstnanců. Pomoci může age management, finský model způsobu řízení lidí s ohledem na věk a životní fázi […]
Věkovou diverzitu ovlivňuje stárnutí populace. Do roku 2050 bude méně mladších pracovníků, naopak stěžejní pracovní silou budou lidé nad 50 let. Už nyní je nízká nezaměstnanost a firmy se budou muset naučit pracovat se všemi věkovými skupinami, aby měly v budoucnu dostatek zaměstnanců.
Pomoci může age management, finský model způsobu řízení lidí s ohledem na věk a životní fázi člověka. Zohledňuje jeho měnící se zdroje v průběhu pracovního života (zdraví, kompetence, ale i hodnoty, postoje a motivace či plánování odchodu do důchodu). Firmy age management pak promítnou do všech procesů od náboru, přes vzdělávání a rozvoj zaměstnanců až po pracovní prostředí a organizaci práce.
JAKÉ JSOU AKTUÁLNÍ TRENDY NA TRHU PRÁCE?
Stárnutí populace
Česká republika stárne. Počet osob, které jsou ekonomicky aktivní se postupem času snižuje.
Analýzy predikují 110 milionů lidí ve věkové skupině 65 a více let v roce 2030. Trh práce se bude muset připravit na úbytek lidí v produktivním věku a výzvou bude motivace osob setrvávat na pracovním trhu i po nároku na odchod do důchodu.
Možností smysluplného zapojení starších pracovníků může být mezigenerační mentoring, kdy starší pracovníci sdílejí s těmi mladšími své bohaté zkušenosti. Mentoring pozitivně působí na adaptační proces zaměstnance a také může přispět k prohlubování vztahů mezi pracovníky různých generací.
Sendvičová generace
Jako sendvičová generace je označována skupina lidí, která stojí uprostřed závazků pečovat o ještě nedospělé potomky a zároveň už i o své rodiče. Dle publikace Age management je sendvičová generace fenomén, jehož typickým představitelem je žena ve věku 55 let a který bude do budoucna výraznější zejména kvůli stárnutí populace. Faktorem je také to, že ženy odkládají mateřství do pozdějšího věku. Slaďování osobního a pracovního života klade na sendvičovou generaci vysoké nároky, usnadněním při řešení této situace mohou přinést například zkrácené nebo sdílené úvazky případně možnost práce z domova (home office).
Nezaměstnanost a reskilling
Podle Strategie přípravy na stárnutí společnosti pro období 2019 – 2025 tvoří dle statistik největší počet uchazečů na trhu práce lidé nad 50 let a tato situace se dlouhodobě příliš nemění. Ohroženější větší nezaměstnaností jsou pak v tomto věky ženy.
Reskilling je založen na tréninku pracovníků se adaptovat na různé pozice ve firmě. Organizace, které své zaměstnance mají možnost takto rozvíjet, budou mít dle průzkumu Human Capital Trends 2021 od společnosti Deloitte schopnost se rychleji zaktivovat než společnosti, které se soustředí jen na doplňování schopností, které jsou nutně potřeba.
Stříbrná ekonomika
Zájezdy do zahraničí, design technologií či volnočasové aktivity přizpůsobené pro starší obyvatele. To je jen pár příkladů tzv. stříbrné ekonomiky, která se zaměřuje právě na skupinu starších obyvatel. Vychází vstříc specifickým požadavkům jako například větší tlačítka u mobilních telefonů nebo poznávací či wellness zájezdy s vysokou kvalitou služeb.
JAK ZAVÉST AGE MANAGEMENT DO FIRMY?
Hlavními principy age managementu jsou: znalost problematiky věku, vstřícný postoj vůči věku, dobrý management zohledňující individualitu a rozdílnost, kvalitní a funkční věková strategie, dobrá pracovní schopnost, vysoká úroveň kompetencí, dobrá organizace práce a pracovního prostředí, spokojený život.
Chcete, aby vaše firma fungovala na principech age managementu? Budete potřebovat více než papír, tužku a meeting na jedno odpoledne. Zavádění je totiž založeno na mezinárodně uznávaných a ověřených nástrojích. Nevyhnete se vstupnímu age management auditu, měření pracovní schopnosti, měření indexu pracovní pohody, návrhu klíčových aktivit a poté samotné implementaci opatření a kontrolnímu auditu.
Zavádění age managementu není projekt, nemá začátek a konec, ale promítá se kontinuálně do celého strategického řízení organizace.
S ČÍM MŮŽE KAŽDÁ FIRMA ZAČÍT HNED BEZ VELKÝCH NÁKLADŮ?
Začínáme už při náboru. Samozřejmostí by měl být transparentní proces náboru a nediskriminační inzeráty, pohovory, a kritéria výběru. Zkuste se vyhnout “lákadlům” typu “práce v mladém kolektivu”.
Důležitou součástí pracovního života je vzdělávání. Všichni zaměstnanci by měli mít stejnou dostupnost vzdělávacích aktivit a zároveň by vzdělávací aktivita měla být přizpůsobena věku a plánům zaměstnance do budoucna. Velmi oblíbené jsou například mentoringové programy.
Vytvořte příjemné nediskriminační pracovní prostředí a starejte se o zdraví svých zaměstnanců. Podporujte slaďování pracovního a osobního života například pomocí benefitů či zkrácených úvazků. V rámci podpory zdraví nezapomeňte na ergonomii na pracovišti.
Motivujte své zaměstnance a zjišťujte jejich potřeby.
Podělte se s námi, inspirujte ostatní a pomozte nám šířit povědomí o age managementu. Spojit se s námi můžete třeba na LinkedInu nebo zlataprace@krasapomoci.cz.
Autor: Kateřina Musilová, Koordinátor projektu Zlatá práce
Zdroj: Nadace Krása pomoci
Další aktuality
Home office a novela zákoníku práce – řešení nebo promarněná příležitost?
V posledních letech se možnost pracovat na dálku neboli home office stala standardem, vše jen urychlila pandemie nemoci COVID-19. Současný zákoník práce však home office upravuje jen velmi okrajově. Vyřeší aktuálně projednávaná novela zákoníku práce problémy, na které naráží praxe? Plánované novinky Nadále platí, že se na home office musí zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnout. Dohoda […]
Zákoník práce čekají výrazné změny. Čeho se dotknou především?
Zákoník práce dozná po mnoha letech velkých změn, které se dotknou řady oblastí pracovního života. Novela přináší mimo jiné změny v oblasti prací na dohody, bližší úpravu home office nebo rozšíření informační povinnosti zaměstnavatele. Návrh novely zákoníku práce, do něhož bylo zapracováno velké množství připomínek a zároveň reaguje na dvě evropské směrnice – směrnici o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách a směrnici […]
1. března si ženy mohou „oddechnout“. Doběhly k cílové čáře odměňování mužů za rok 2022
PRAHA, 28. února 2023 – Ženy v Česku musí v roce 2023 pracovat přibližně o 60 dní déle, aby dosáhly na stejnou výplatu jako muži v roce 2022. Meziročně došlo k nulovému posunu. Gender Pay Gap (GPG), tedy údaj udávající, o kolik ženy v průměru vydělávají méně než muži, se v ČR drží na 16,4 %, přičemž průměrný rozdíl v EU činí 13 %. To nás řadí na […]