Aktuality

Češi si home office pochvalují, ukázal průzkum ministerstva Maláčové

Většina zaměstnanců vnímá práci z domova pozitivně, vyplývá ze studie MPSV. Lidé nejvíce oceňují, že ušetří čas, protože nemusí do práce dojíždět. Jako největší nevýhodu naopak vnímají nedostupnost potřebných podkladů pro práci. Data ukazují, že lidé jsou na home office přinejmenším stejně výkonní jako na pracovišti. Kvůli pandemii covidu-19 práce z domova výrazně vzrostla, což ovšem nesnižuje její […]

Dne 11. Listopad 2021

Většina zaměstnanců vnímá práci z domova pozitivně, vyplývá ze studie MPSV. Lidé nejvíce oceňují, že ušetří čas, protože nemusí do práce dojíždět. Jako největší nevýhodu naopak vnímají nedostupnost potřebných podkladů pro práci.

Data ukazují, že lidé jsou na home office přinejmenším stejně výkonní jako na pracovišti. Kvůli pandemii covidu-19 práce z domova výrazně vzrostla, což ovšem nesnižuje její kvalitu. Téměř 95 procent vedoucích pracovníků je spokojeno s fungováním home office i s komunikací se svými podřízenými.

Vyplývá to z výzkumu Ministerstva práce a sociálních věcí ve spolupráci s projektem DigiKatalog, kterého se zúčastnilo více než 5000 respondentů. Sběr dat se uskutečnil od 8. 6. do 2. 7. letošního roku.

Více času s rodinou, méně sociálního kontaktu

Lidé vnímají v souvislosti s home office mnohé výhody. Kromě úspory času na dojíždění na pracoviště zaměstnanci pozitivně vnímají možnost pracovat při drobné pracovní indispozici, flexibilní režim či více času s rodinou, včetně možnosti postarat se o člena rodiny.

Více než 40 % lidí také kladně hodnotí to, že se nemusí do práce upravovat a mohou se déle vyspat, uvádí studie.
S prací z domova se ale podle průzkumu pojí i mnohé nedostatky. Pro mnohé zaměstnance je to například nedostatek sociálního kontaktu či prolínání se soukromého a pracovního času. Vadí jim také horší kvalita techniky a potíže s ní spojené. Spolupráce s kolegy je pro lidi na home office také mnohdy náročnější.

Děti doma situaci zkomplikovaly

Velkou komplikací bylo pro zaměstnance na home office plošné uzavření škol a školek. Základní školy byly až na drobné pauzy uzavřeny od 14. října 2020 do 12. dubna 2021, kdy se do školy začali vracet žáci prvních stupňů. Mateřské školy byly plošně uzavřeny od 1. 3. 2021 do 12. 4. 2021 pro předškoláky a do 3. 5. 2021 pro všechny ostatní děti.

Pro mnohé pracovníky byla přítomnost dětí doma při práci zásadní překážkou. Někteří z nich museli částečně nebo úplně svoji práci omezit, nebo využít na pomoc s hlídáním širší rodinu. Tuto komplikaci více pociťovaly ženy než muži, upozorňují autoři studie.

Náročnost skloubení práce a starosti o rodinu dokazují mnohé odpovědi z dotazníku Ministerstva práce a sociálních věcí. „V práci jsem řešila jen to, co bylo opravdu akutní. Spoustu věcí jsem odkládala ‚na později‘. Pracovala jsem o víkendu nebo večer. Měla jsem pocit, že se zblázním. Situaci zachraňovala babička, která děti hlídala, když to bylo možné,“ uvedla jedna z respondentek.

„Zvýšeným pracovním nasazením. Kromě práce v zaměstnání jsem fungovala navíc jako kuchařka a učitelka. S tím jsem se snažila také s dítětem chodit na procházky (hřiště byla zavřená),“ odpověděla jiná z žen na otázku, jak se rodiče na home office vypořádávali s uzavřením školek a škol.

Stejně dlouho jako v práci

Přes tyto nevýhody si však většina vedoucích myslí, že výkonnost lidí doma i na pracovišti je srovnatelná. Přes 40 % zaměstnanců je dokonce přesvědčeno, že jsou výkonnější na home office. Na schopnosti jim přidává lepší soustředění a organizace. Zároveň má práce z domova podle mnohých příznivý vliv na rodinný život a fyzické i duševní zdraví.

A právě to je jeden z důvodů, proč by 85 procent zaměstnanců, kteří se studie zúčastnili, bylo rádo, kdyby měli nějakou možnost pracovat z domova. Přes polovinu tázaných ji považuje za podstatný benefit. Nejvíce respondentům by vyhovoval home office v rozsahu 16 až 20 hodin týdně.

87 procent vedoucích pracovníků si proto myslí, že se i do budoucna budou možnosti využívání práce z domova – ať už výrazně, nebo částečně – rozšiřovat.

Autor: Barbora Novotná

Seznam zprávy

Další aktuality

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby.

Dne 29. května 2023

18. května proběhla naše každoroční největší akce – konference HR Know How, letos názvem HR a byznys nové doby. Bezmála 250 účastníků si v zajímavých prostorách Národní technické knihovny  vyslechlo inspirativní přednášky 16 vystupujících a měli možnost zúčastnit se i dvou workshopů. Letos naše účastníky pozdravil přes videozáznam i ministr MPSV Marian Jurečka  a v úvodu jim pak základní úpravu v novele zákoníku […]

Zobrazit detail

I roztomilé emoji může mít právní následky

Dne 24. května 2023

Možná se ptáte, zda mohou mít emotikony v právním kontextu nějaký význam. Emotikony jsou součástí naší komunikace a vyjadřují naši náladu a pocity. S nárůstem jejich používání se také zvyšuje počet případů, kdy se tyto malé výrazové obrázky stávají předmětem rozhodování soudů. V níže uvedeném případu emotikony sehrály klíčovou roli. V Německu se soudy zabývaly případem zaměstnance, který na sociální síti […]

Zobrazit detail

Equal Pay Day již po čtrnácté

Dne 24. května 2023

Bylo nás slyšet a vidět? Největší akce na podporu rovného odměňování a ekonomické bezpečnosti žen v České republice, pořádaná veřejně prospěšnou organizací Business & Professional Women CR, je pro letošní rok za námi. Pojďme si připomenout co se za ty tři dny událo. 29 vystupujících představilo 679 účastnicím a účastníků páteční konference témata, která rezonují napříč společností, ale ne […]

Zobrazit detail