Aktuality

ELA = komplexní řešení problémů zaměstnance  

V současnosti téměř neexistuje zaměstnavatel, který by zaměstnancům neposkytoval benefity. Ať už se jedná o sportovní permanentky, divadelní abonentky, stravenky, zkrácenou pracovní dobu, týden dovolené navíc nebo občerstvení na pracovišti. Jsou však pro lidi a firmy opravdu přínosné dog-friendly kanceláře nebo lístky do divadla?  Aby organizace mohla uspět a byla maximálně výkonná a stabilní a aby vedení organizace plnilo cíle, musí mít po všech […]

Dne 8. Srpen 2021

V současnosti téměř neexistuje zaměstnavatel, který by zaměstnancům neposkytoval benefity. Ať už se jedná o sportovní permanentky, divadelní abonentky, stravenky, zkrácenou pracovní dobu, týden dovolené navíc nebo občerstvení na pracovišti. Jsou však pro lidi a firmy opravdu přínosné dog-friendly kanceláře nebo lístky do divadla? 

Aby organizace mohla uspět a byla maximálně výkonná a stabilní a aby vedení organizace plnilo cíle, musí mít po všech stránkách výkonnější zaměstnance, než mají konkurenti. Aby zaměstnanec byl po všech stránkách výkonný a fungující, musí být splněna jediná, ale klíčová podmínka: musí mít komplexně ošetřeny zásadní lidské potřeby.

Lidské zdroje jsou nejzranitelnější částí každé organizace. Vedení si často myslí, že lidské zdroje ošetří a odpovědnost za ně kompletně převezme HR oddělení. Nicméně každý zaměstnanec má svoje vlastní problémy a potřeby, které mají přímý dopad na jeho výkonnost. Sebelepší HR manažer nedokáže některé osobní problémy ovlivnit. Zaměstnanec nepřipustí, že jeho osobní problémy snižují výkonnost. Vedení nemá často chuť a čas detailně zkoumat příčiny potíží svých zaměstnanců. HR oddělení je tak nezřídka mezi dvěma mlýnskými kameny. Zaměstnanci od něj očekávají pochopení a pomoc, vedení stabilizované zaměstnance. Problémy zaměstnanců častou doutnají pod povrchem a projeví se pouze ve své druhotné podobě jako absence, chybovost, pracovní úrazy atd.

Nástroj ELA pomáhá organizacím i zaměstnancům v ČR/SK již víc jak sedm let. Kořeny má ve Spojených státech.  Na rozdíl od všech benefitů- dárků, které přinášejí diskutabilní a jen dočasné uspokojení  jistých potřeb a vždy jen skupině zaměstnanců,  je ELA úplně o něčem jiném. ELA pomáhá sejmout břemeno a stresy každodenního života, které si každý člověk i s rodinou nese. Pomáhá ekonomicky posilnit a stabilizovat organizaci a její nejzranitelnější a nejnákladnější část – lidské zdroje. Ovlivňuje všechny klíčové HR parametry (od výkonnosti přes efektivitu využití pracovní doby, motivovanost, angažovanost, absence, fluktuaci, chybovost/zmetkovost, nehodovost, až po spokojenost).

ELA je „dva v jednom“. Je to zásadní ekonomický nástroj pro zaměstnavatele, ale také komplexní asistence pro zaměstnance. Proto nemá v ČR žádnou konkurenci. Není to pouze psychologická pomoc, netlumí pouze důsledky. ELA komplexně léčí příčiny. Zkrátka řeší problémy zaměstnanců.

Potřeby každého člověka jsou různé. Jednoznačně však každý potřebuje mít fungující soukromý život, aby mohl být výkonný v práci. V době pandemie k běžným problémům přibyla starost o blízké a jejich zdraví, nervozita z izolace, náročnost práce z domova nebo naopak strach z možnosti nákazy při práci, kterou není možné vykonávat doma atd. Narůstá napětí doma i na pracovišti, finanční potíže, domácí násilí, psychické problémy.  Jedním z velmi častých příkladů osobního problému, který vždy ovlivňuje život zaměstnance je rozvod nebo rozchod partnerů. Polovina manželství u nás ztroskotá. Rozchodem si prošli skoro všichni. Je to jedna z nejtěžších situací v životě člověka. Obzvlášť pokud jsou ve vztahu děti, život se kompletně změní všem.

Pokud člověk přijde o jistoty, člena rodiny nebo vztah, bortí se mu svět, ztrácí smysl života a chuť cokoliv dělat. V takových situacích opravdu nepomohou lístky do sauny nebo divadla, kratší pracovní doba ani asistenční linky poskytující psychologickou podporu.

Jedinečnost přístupu ELA je proto v tom, že má komplexní tým špičkových odborníků, který se za člověka postaví. Úkolem týmu, na rozdíl od jiných poskytovatelů, je skutečně převzít problém až do úplného vyřešení. Znamená to, že zaměstnanec nedostane k dispozici pouze právníka. Navíc zaměstnancem soukromě najatý samotný právník by měl tendenci spor vyostřit. V ELA dostane k dispozici psychology, mediátory, pak také právníky, odborníky na zdraví a tito všichni navzájem spolupracují. Je tedy velmi důležité, že se odborníci chopí problému komplexně a společně a nehraje si každý sám na svém písečku. Hledají řešení, které je pro člověka nejlepší. Stres, spojený s rozvodem či jakoukoliv jinou těžší životní situací, se somatizuje. V týmu jsou proto také odborníci na zdravou výživu, mediátoři, zmiňovaní psychologové ale i odborníci na finance a finanční problémy, zajišťující též finanční gramotnost.

Petr J. Kadidlo, Managing Partner, LIN & Partners poskytuje službu ELA

Je důležité si uvědomit, že ELA není jen o rozvodu nebo vyhraněných situacích. Je o každodenním životě. ELA pomáhá řešit i banální věci, jako je výběr školy pro dítě. Nebo pokud dítě odmítá chodit do školky, školy. V horším případě prochází dětskou šikanou. Spousta rodičů řeší také různé vývojové vady, poruchy koncentrace. Každý má nějaké malé nebo větší trápení. Zestárnou nám rodiče, postihují nás různé civilizační nemoci. Vyvstanou otázky asistence – jak sehnat příspěvky nebo dokonce asistenty.

Při zavedení asistenční služby ELA se zároveň zavádí pomoc pro celou rodinu. Nestačí ošetřit problémy zaměstnance. Opět je nutné vše řešit komplexně. Zaměstnanec s rodinou dostane k dispozici týmy na všechny oblasti života, kteří navzájem spolupracují. Chopí se problému společně a hledají řešení, které je pro člověka nejlepší. Stres, spojený s jakoukoliv obtížnou životní situací, se somatizuje. V týmu jsou proto odborníci na zdravou výživu, psychologové, mediátoři, právníci i naši vlastní odborníci na finanční problémy, zajišťující též finanční gramotnost, a mnoho dalších.

Často kladeným dotazem je obava, že zaměstnanci budou mít ostych nebo dokonce strach asistenční službu využít. ELA pamatuje i na tyto obavy. Je proto zcela anonymní a diskrétní. Každý zaměstnanec dostane svůj osobní ELA kód, pod kterým službu využívá. Zaměstnavatel nikdy nedostane přístup k údajům zaměstnanců. Zaměstnanci se nikdy nepředstavují. Oni, i členové jejich nejbližší rodiny, uvádějí pouze svůj kód. Kontakt probíhá telefonicky nebo e-mailem. Diskrétnost a ochrana informací jsou prioritou a standardem.

ELA není dárek, není benefit. ELA je klíčovým nástrojem každého dobrého HR managera.

Zdroj: Petr J. Kadidlo, Managing Partner, LIN & Partners poskytuje službu ELA

Další aktuality

Opatření přehledně: Na oběd s certifikátem, do práce v respirátoru, omezení testů

Dne 22. října 2021

Končící vláda Andreje Babiše opět zpřísnila opatření proti šíření koronaviru. Od 25. října bude povinné nošení respirátorů ve všech vnitřních prostorách včetně pracovišť. Od 1. listopadu bude personál restaurací muset kontrolovat u hostů doklad o očkování, testu či prodělané nemoci. Končí také testy zdarma. Aktuálně.cz přináší přehled opatření i těch, která zůstávají v platnosti. Hlavní změny •nošení respirátorů bude povinné ve všech vnitřních […]

Zobrazit detail

Firmy reagují na nový pracovní model. Mění se pracovní doba i kancelář

Dne 18. října 2021

S rozvolněním a postupným návratem většiny zaměstnanců na pracoviště přichází na řadu nejen změny v pracovním modelu, ale také proměna samotných kanceláří. Celosvětový průzkum, který si nechala vypracovat společnost CBRE, ukazuje na nastupující trend hybridního modelu práce, který efektivně kombinuje práci v kanceláři s prací na dálku. Podle nedávného průzkumu CBRE mezi 130 společnostmi působícími v regionu EMEA (zahrnuje Evropu včetně ČR, […]

Zobrazit detail

Konference HR Know How

Dne 29. září 2021

23.9. jsme se opět po roce sešli na každoroční konferenci PMF:  HR Know How. Oproti loňskému roku, kdy jsme konferenci museli během víkendu převést do online podoby,  jsme se ale v hotelu Pyramida v Praze sešli osobně a ve velkém počtu. A to nás nesmírně těší. Naši řečníci zaujali publikum svými přednáškami na téma HR v novém normálu Úvod patřil mezinárodnímu pohledu […]

Zobrazit detail