Aktuality

Jak se dobře cítit při online studiu

  Současná doba nás nutí rychle se přizpůsobovat změnám a zároveň nás do jisté míry vrací k nám samým. Zvažujeme, co má cenu a do čeho investovat, nejen peníze, ale i čas a úsilí. Studium cizího jazyka je pak odjakživa tím, do čeho se investovat vyplácí, ať už s cílem zajištění konkurenceschopnosti na trhu práce nebo jako nástroj seberozvoje. Jak ale […]

Dne 10. Říjen 2020

 

Současná doba nás nutí rychle se přizpůsobovat změnám a zároveň nás do jisté míry vrací k nám samým. Zvažujeme, co má cenu a do čeho investovat, nejen peníze, ale i čas a úsilí. Studium cizího jazyka je pak odjakživa tím, do čeho se investovat vyplácí, ať už s cílem zajištění konkurenceschopnosti na trhu práce nebo jako nástroj seberozvoje. Jak ale k němu přistoupit v době různých, těžko předvídatelných omezení? Je reálné se něco naučit, když výuka probíhá online?

Většina z nás má v živé paměti náročné jarní období home office nejen dospělých, ale i školních dětí. Naráželi jsme na obtíže nejen technického rázu, ale i obavy, jak nás ostatní budou brát, problém odhadnout reakce ostatních i vzrůstající únavu a ztrátu pozornosti. Omezený sociální kontakt a možnosti propojení členů týmu či třídy pak vedl i ke zhoršování pracovního výkonu nebo studijních výsledků.

Jak tedy může být online fungování smysluplné, když se jedná o činnosti vyžadující každodenní osobní kontakt? Zásadní je pocit bezpečí. Proces učení nefunguje, pokud se student necítí v bezpečí a přijímán. V českém prostředí je na tomto principu postavena například metoda Respektovat a být respektován. Neplatí to jen pro žáky ve školách, ale i pro dospělé. Proto je například tak důležité, aby nám lektor „sedl“, než vůbec začneme oceňovat jeho další, profesionální kvality. A v online prostředí jde o stejný cíl – cítit se komfortně. Následující řádky jsou návodem, jak se k online výuce postavit i jaké postupy chtít od lektora, abyste se mohli něco naučit.

1. Soukromí

Základem online výuky je videokonference přes Zoom, Skype, Hangouts, či jiné komunikační platformy. Cílem je zajistit spojení – být viděn a být slyšen – jenže ne každému je to příjemné. A tak se nebojte mít vypnutý mikrofon, když nemluvíte, nebo vypnuté video, když není v danou chvíli důležité, jak se tváříte (při čtení textu či doplňování cvičení). Pokud vám celkově vadí být viděn, vypněte video úplně, ale dávejte najevo, že sledujete i reagujete. Můžete psát do chatu nebo využít emotikony.

2. Vedení lekce

Zásadní jsou jasné instrukce od lektora. Na začátku online výuky vám má vysvětlit, co a jak pro výuku bude využívat, například že chat bude používat pro průběžnou skupinovou nebo individuální opravu, nebo jak budete sdílet obrazovku nebo tabuli.

V průběhu lekce bude průběžně komentovat, co se právě děje (například: Teď vám kopíruju text do online dokumentu), a zapisovat důležité informace (třeba číslo aktuálně používané stránky v učebnici). Nebudete tak v nejistotě, zda jste právě něco nepropásli nebo vám nezamrzlo spojení, protože bylo dlouho ticho.

3. Podklady

Jedním z kouzel online lekcí je, že i když nemáte svou učebnici, lektor si poradí – výukový materiál vám pošle nebo nasdílí elektronickou učebnici, článek, cvičení, video. Máte jistotu, že se vždy budete mít z čeho učit.

Další výhodu je, že lektor své poznámky píše do jednoho dokumentu, který vám na konci pošle či nasdílí. Máte tedy kompletní zápis lekce: gramatiku, slovíčka, opravu chyb. Stejně tak nasdílí své prezentace, videa, nahrávky. A tak o nic nepřijdete, i když při lekci něco zmeškáte nebo potřebujete jiné tempo.

 

Na dobrém výsledku online výuky se tedy podílí obě strany. Student především svým pozitivním přístupem, lektor správnými metodickými postupy, kterými může výrazně zvýšit váš pocit komfortu a tím efektivitu celého procesu učení.

Online lekce vás mohou překvapit i dalšími bonusy:

· Poslech či video ze sluchátek je mnohem srozumitelnější. Stejně tak samotný projev lektora je lépe slyšet.

· Při psaní píšou studenti každý sám do svých sdílených dokumentů, do nichž lektor může nahlížet a individuálně opravit.

· Funkce Breakout Rooms umožňuje nejen skupinovou práci, ale i přivolání lektora, když studenti potřebují pomoc. Stejně tak lektor může komunikovat s jedním nebo více studenty, aniž by to ostatní slyšeli.

· Lekce se můžete zúčastnit kdekoli. Důležité je jen mít notebook nebo telefon, připojení, sluchátka a čas, kdy vás nebude nikdo rušit.

Distanční vzdělávání osobní setkávání nikdy plně nezastoupí, ale může ho po dost dlouhou dobu dobře nahrazovat. V ideálním případě ho studenti kombinují s prezenční výukou, protože tak těží z výhod obou forem. Stačí si jen online výuku nastavit tak, aby vám v ní bylo příjemně.

 

Margareta Zábranská

Akademická ředitelka

Glossa – škola jazyků

Další aktuality

Přehledně: Jak je to nejen s přesčasy v režimu home office?

Dne 28. října 2020

Pandemie koronaviru výrazně zvýšila počet lidí, kteří pracují z domova. V létě se část z nich přesunula do kanceláří, nyní se ale někteří vrací zpět k režimu home office. Na co mají pracovníci právo a jaké jsou jejich povinnosti? Může zaměstnavatel home office nařídit? Nemůže. Zákon stanovuje, že práce je vykonávána na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě. „Režim […]

Zobrazit detail

22. října se uskutečnila online HR inspirace na téma Co od HR potřebuje liniový vedoucí?

Dne 22. října 2020

22. října se uskutečnila online HR inspirace na téma Co od HR potřebuje liniový vedoucí? Zástupci Asociace krizových manažerů (CAIM), Jan Dolejš, předseda CAIM, a interim manažeři, Tomáš Pastrňák a Dalibor Petrů, sdíleli s účastníky Inspirace online své zkušenosti z práce krizových a změnových manažerů. Na konkrétních příbězích firem, na jejichž restrukturalizaci a transformaci se podíleli, vysvětlili zásadní principy řešení krizových situací. […]

Zobrazit detail

Jak se dobře cítit při online studiu

Dne 16. října 2020

  Současná doba nás nutí rychle se přizpůsobovat změnám a zároveň nás do jisté míry vrací k nám samým. Zvažujeme, co má cenu a do čeho investovat, nejen peníze, ale i čas a úsilí. Studium cizího jazyka je pak odjakživa tím, do čeho se investovat vyplácí, ať už s cílem zajištění konkurenceschopnosti na trhu práce nebo jako nástroj seberozvoje. Jak ale […]

Zobrazit detail