Aktuality

Jak určit, kdo má zůstat na home office a kdo se má vrátit do kanceláře? Pracujte s hustotou domácnosti

Je zjevné, že přístup “one fits all”, tedy že na všechny použijeme stejné měřítko, nefunguje. Zaměstnance proto můžeme rozdělit do čtyř kategorií. a) Nepotřebují spolupracovat s ostatními, doma mají klid Tito zaměstnanci mohou pracovat mimo kancelář, na jejich výkon nebude mít home office nebo jiný typ vzdálené práce vliv. b) Vysoká míra spolupráce, doma mají klid […]

Dne 7. Červenec 2021

Je zjevné, že přístup “one fits all”, tedy že na všechny použijeme stejné měřítko, nefunguje. Zaměstnance proto můžeme rozdělit do čtyř kategorií.

a) Nepotřebují spolupracovat s ostatními, doma mají klid

Tito zaměstnanci mohou pracovat mimo kancelář, na jejich výkon nebude mít home office nebo jiný typ vzdálené práce vliv.

b) Vysoká míra spolupráce, doma mají klid

​​​​​​​Tato skupina může na home office zpracovávat úkoly, které vzejdou ze společných porad a brainstormingů. Přesto je dobré veškeré činnosti, které potřebují intenzivní spolupráci, směřovat do kanceláří.

c) Nepotřebují spolupracovat, vysoká hustota domácnosti

I když po většinu své pracovní doby nepotřebují tito zaměstnanci komunikovat s ostatními členy týmu, jejich domácnost není vhodná pro práci. Může jít například o muže, kteří mají doma ženu na mateřské a malé děti.

Stejně tak v průběhu dne se mohou v bytě či domě pohybovat další dospělí členové rodiny a oddělení soukromého života a práce je v tomto prostředí velmi těžké. Členům vlastní rodiny se špatně vysvětluje, že i když jste fyzicky doma, vlastně tam pro ně během pracovní doby nejste.

d) Vysoká míra spolupráce, vysoká hustota domácnosti

Tato skupina zaměstnanců uvítá, když bude moct „utéct” do kanceláře. Po návratu dětí do škol se do kanceláří těší zejména mámy, které se doma při práci staraly mimo jiné ještě o jídlo a online výuku. Ať už je kromě nich v domácnosti kdokoli, těžko se jde vyhnout vyrušení při online poradách a video callech. Soustředěnost a efektivita v takových případech z pochopitelných důvodů pokulhává.

Kanceláře v novém normálu – buňky pro jednoho vs. prostor pro porady

Firmy v průběhu roku 2020 i 2021 optimalizovaly budgety. Počítaly s tím, že kancelářské prostory bude možné zmenšit. Během pandemie zůstaly kanceláře často defacto prázdné a pozitivní dopad na výkonnost nebyl zásadní. Proto je nyní management často pod fiskálním tlakem.

Trendy na trhu práce nyní udávají velké technologické společnosti. Jejich zaměstnanci budou patrně trávit čas 1-2 dny intenzivní spoluprací v týmech a 2-3 dny budou zpracovávat zadané úkoly.

Tento způsob práce ale staví firmy před zásadní fakt: pokud budou všichni zaměstnanci (nebo jejich významná část) několik dní v měsíci v kanceláři, kancelářské prostory se v zásadě příliš zmenšit nedají. Na kancelářích se tedy neušetří.

Navíc je pravděpodobné, že část lidí už zůstane pracovat na dálku. Praxe ukazuje, že pokud je meeting nebo porada celá v remote módu, je to efektivnější, než když je hybridní – tedy část zaměstnanců v kancelářích a část vzdáleně. Zdá se ale, že tomu se firmy nevyhnou.

Cubes vs. collaboration spaces

Jak se tedy promění kanceláře? Klasický open space je na ústupu. Část schůzek stále probíhá online a ti zaměstnanci, kteří spolu dříve komunikovali v jednom officu/kuchyňce/zasedačce, nyní řeší práci v onlinu. Open spacy se stávají rušnými místy, ve kterých se lze obtížně soustředit na práci.

Proto firmy čeká úprava kanceláří. Těm zaměstnancům, kteří potřebují pracovat z kanceláře kvůli nevyhovujícímu domácímu prostředí, bude nutné zajistit samostatný oddělený prostor. Očekávám proto návrat klasických cubes z 90. let.

Kromě toho se budou v kancelářích scházet týmy, které stráví celý den nebo dva poradou, případně jinou intenzivní formou spolupráce. I tito lidé se budou chtít cítit komfortně. Zasedací místnosti proto porostou, budou variabilnější, s lepší akustikou.

Tyto změny samozřejmě ovlivní i firemní kulturu. Tu je nyní potřeba stejně tak jako prostředí a systémy inovovat. I přesto, že je firemní kultura stále vnímána jako abstraktní a soft téma, lze tuto transformaci firemní kultury řídit přes data a zajistit si tak novou dlouhodobou konkurenční výhodu.

Autor: Filip Hurda, CEO, Kogi CON

Další aktuality

Drahý home office i pochvala za smlouvy e-mailem. Experti hodnotí nový zákoník práce

Dne 5. října 2022

Po více než dvou letech se český zákoník práce dočká významných změn. Práce na dohodu se má více přiblížit klasickému úvazku, počítá se také s výraznou digitalizací. Zásadních úprav se rovněž dočká práce z domova, která má být nově finančně zvýhodněná. Aktuálně.cz oslovilo odborníky z oblasti personalistiky a práva s tím, co se v novele zákoníku práce podle nich povedlo a kde […]

Zobrazit detail

Přinášíme vám rozhovor s Davidem Fojtíkem, který byl natočen v rámci naší konference HR Know How 2022 pro HR News.

Dne 3. října 2022

https://www.hrtv.cz/videa/setkani-s-profesionaly-id-2114336/hr-know-how-2022-david-fojtik-id-4204341

Zobrazit detail

22. září proběhla každoroční akce HR Byznys forum v Brně.

Dne 3. října 2022

Jako každoročně jsme se svou akcí HR Byznys forum vyjeli do Brna. Letošní téma bylo Generace Y a Z, jak je získat, jak je neztratit. Sešli jsme se na půdě Masarykovy univerzity kde jsme se zástupci Thermofisher, Rad Hat, Nestlé Kyndryl a Mc´Donalds, Masarykovy univerzity i Národního pedagogického institutu diskutovali o výhodách práce se studenty. A abychom se nebavili pouze […]

Zobrazit detail