Trh práce se narovnává. Po dvou vlnách pandemie chtějí opět firmy nabírat kvalifikovanou sílu. A také navyšovat mzdy. Dědictvím covidu zůstane větší tolerance k práci z domu.
Pandemie sice ještě neodezněla, ale podle personální agentury Hays se už teď situace otáčí k lepšímu. Výrazně víc firem chystá zvýšit platy a také nabírat takzvané bílé límečky, tedy lidi do administrativy, obchodu a manažerských pozic.
Mzdy plánuje zvýšit 29 procent firem, vyplývá z průzkumu. Zhruba čtvrtina z nich přibližně o inflaci (kolem tří procent), sedm procent firem o 5 až 10 procent.
„Vidíme určité oživení pracovního trhu vzhledem k náborovým aktivitám společností i mzdám. Věřím, že se pomalu budeme dostávat na původní úroveň,“ uvedl Sándor Bodnár, ředitel Hays pro Česko a Rumunsko.
V době prvních dvou covidových vln bylo jen 16 procent firem ochotno přijmout nové lidi, teď považuje 73 procent společností za svou hlavní prioritu nábor nových pracovníků.
Ještě jedna dobrá zpráva. Z rozhovorů se zaměstnavateli vyplývá, že mnoho z nich je ochotno do nějaké míry dál nabízet možnost práce z domu. Aktuálně je podle Hays v tuzemsku na home office 37 procent pracovníků kanceláří. Před pandemií benefitu využívala jen 4 procenta z nich.
Personalisté agentury z reakcí firem vyvozují, že trend práce z domova bude trvalý a přežije covid. To si zároveň přejí zaměstnanci. Průzkum z února ukazuje, že 19 procent respondentů by preferovalo práci z domu alespoň jeden den v týdnu, zhruba polovina 2-3 dny.
„To jsou požadavky kandidátů, nicméně naši firemní klienti – firmy, tento trend nedokáží nijak zvrátit. Většina z nich počítá s tím, že trend zůstane a jen řeší, jak politiku v rámci své společnosti uchopí,“ popsala ředitelka náborového oddělení Hays Lenka Pešková.
I zahraniční studie podle ní dokazují, že pravděpodobně trend v oblasti práce z domu přetrvá, a to nejspíš v režimu 2/3, tedy dva dny práce z kanceláře, tři dny z domova nebo naopak.
Přesto Česko v praxi home office trochu zaostává za Evropou, kde se do domácích kanceláří v době lockdownu přesunula polovina zaměstnanců firem.
Ne všichni ale mohou nebo chtějí zůstat doma. Typicky některé profese častěji zůstávají v kancelářích. Jsou mezi nimi manažeři, pracovníci personalistiky a také obchodníci.
Už před covidem byla práce z domova žádaným benefitem uchazečů o práci. V současnosti, kdy část náborů probíhá online, je to mnohem běžnější. „Byl to jeden z nejčastějších požadavků kandidátů před pandemií, nejčastěji v IT. Nicméně třeba ve financích dříve ochota zaměstnavatelů poskytovat tento benefit nebyla a teď už i účetní mohou pracovat velmi efektivně z domu,“ řekla Pešková.
S trendem práce z domu se promění i pracovní prostředí ve firmách. „Spousta firem nebude potřebovat tak velké kanceláře. Více se jich přiklání k takzvanému hot deskingu, kdy zaměstnanec nemá přidělené fixní pracovní místo, ale ráno přijde, ze skříňky si vezme věci, vybere si místo a druhý den může pracovat někde jinde. To uvidíme pravděpodobně výrazně častěji,“ předpokládá Pešková.
Ruku v ruce s tím se kanceláře přestavují tak, aby pracovní prostředí nebylo natolik formální a zaměstnanci se v práci cítili lépe. „Firmy investují velké finance do vytváření relaxačních zón. Trendem budou kanceláře ve stylu coworkingových prostor, kreativní kuchyňky nebo méně formální prostory,“ dodala.
Česko mělo v prvním čtvrtletí 2021 nezaměstnanost na úrovni 3,3 procenta. Dle srovnání Eurostatu má druhou nejnižší míru nezaměstnanosti v Evropské unii po Polsku. Do pandemické krize Česko vstupovalo jako evropský premiant. Masivnímu propouštění zabránil především vládní program náhrady mzdových nákladů Antivirus.
Zdroj: Seznam Zprávy
Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.