Aktuality

Kancelářští pracovníci očekávají podporu v rámci psychického zdraví

Více než polovina Čechů již pracuje pouze z kanceláře a tento počet se zvýšil na 22% ve srovnání s údaji z května 2021 (17%), uvádí studie vypracovaná pro obchodní jednotku komerčního developmentu Skanska pro střední a východní Evropu. Upřednostňován je hybridní model s prací v kanceláři, avšak každý třetí zaměstnanec uvádí, že zaměstnavatel jim stanovuje přesný časový rozpis s omezenou možností změny. Studie […]

Dne 12. Prosinec 2021

Více než polovina Čechů již pracuje pouze z kanceláře a tento počet se zvýšil na 22% ve srovnání s údaji z května 2021 (17%), uvádí studie vypracovaná pro obchodní jednotku komerčního developmentu Skanska pro střední a východní Evropu. Upřednostňován je hybridní model s prací v kanceláři, avšak každý třetí zaměstnanec uvádí, že zaměstnavatel jim stanovuje přesný časový rozpis s omezenou možností změny.

Studie rovněž ukazuje, jak se zaměstnanci přizpůsobují realitě práce z domova – více než polovina respondentů uvádí, že práce z domova má ze všech hodnocených aspektů nejpozitivnější vliv na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Češi jsou však vůči výhodám práce z domova skeptičtější než zbytek střední a východní Evropy. Průzkum proběhl v České republice, Polsku, Rumunsku a Maďarsku a více než polovina respondentů v těchto zemích uvedla, že pracují pouze z kanceláře (52%). Počet kancelářských pracovníků se ve srovnání s květnem 2021 zvýšil, a to zejména v České republice, kde se jedná o 56 % zaměstnanců. Preferovaný model práce se od května příliš nezměnil, avšak v České republice chce více respondentů pracovat pouze z kanceláře (22 % ve srovnání se 17 % v květnu 2021).

„Lidé se po dlouhých měsících práce z domova pomalu vrací do kanceláří. Někteří ale stále dávají přednost home office, protože vnímají práci v open space jako unavující, nemohou se soustředit nebo se dokonce necítí příjemně (20%). Očekávání od kancelářských prostor se výrazně proměnila a zaměstnavatelé musí pracovní prostředí přizpůsobit novým potřebám svých zaměstnanců,“ říká Jana Prokopová, Leasing & Asset director ve Skanska.

Polští zaměstnavatelé jsou nejméně flexibilní

Každý třetí zaměstnanec uvádí, že zaměstnavatel jim stanovuje hybridní model práce s omezenou možností změny. Česká republika je spolu s Polskem nejméně flexibilní. Naopak třetina maďarských a rumunských kancelářských pracovníků se může svobodně rozhodnout, ve které dny budou pracovat doma a které v kanceláři. Každá třetí firma s hybridním modelem práce má vlastní systém plánování práce v kanceláři a nejlépe organizované je Rumunsko.

„Jedním z největších problémů spojených s hybridním modelem práce a zejména s prací na dálku je začlenění nových zaměstnanců do kolektivu společnosti. Téměř polovina českých kancelářských pracovníků uvádí, že je při práci z domova obtížné najímat nové členy týmu. Jedná se o jednu z oblastí, kde úloha kanceláře jako místa společného setkávání zůstává nenahraditelná,“ dodává Jana Prokopová.

Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem uprostřed pandemie

Práce z domova má ze všech hodnocených aspektů nejpozitivnější vliv na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, přestože tyto výhody si uvědomuje pouze 50 % českých zaměstnanců, zatímco průměr za celý region střední a východní Evropy je 60 %. Oproti dřívějším studiím však došlo ke znatelnému posunu ve vnímání tohoto aspektu, neboť dříve ho většina respondentů považovala za jednu z největších výzev. Nyní 55 % respondentů uvádí opak. Ukazuje se tak, že je potřeba zvážit a realizovat v kancelářích řešení, která v průběhu pracovního dne pomáhají šetřit čas.

„Přestože zaměstnanci začali efektivněji zvládat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, možná i proto, že si na situaci zvykli a vytvořili si náhradní rutinu, nesmíme zapomínat, že kancelář hraje tři významné role: integrační, kulturní a týmovou. Proto by zaměstnavatelé měli chtít, aby se zaměstnanci do kancelářských prostor vraceli. Podniky stojí před výzvou umožnit zaměstnancům efektivnější integraci mezi osobními a pracovními záležitostmi. Služby, které pomáhají šetřit čas, jako je concierge, školky v přízemí budov nebo umístění kanceláře ve snadno dostupné části města, budou mít nepochybně význam,“ uvádí Karolina Radziszewska, Executive Vice President Human Resources v jednotce komerčního developmentu Skanska pro střední a východní Evropu.

Duševní zdraví je důležitější než kdy dříve

Více než 40 % respondentů se domnívá, že práce z domova pozitivně ovlivňuje jejich duševní zdraví. Podle nejnovějšího průzkumu se kancelářští pracovníci často potýkají s osamělostí, frustrací a zejména s nejistotou zaměstnání. Pobyt doma přináší svobodu a klid. To znamená, že zaměstnavatelé by měli obzvláštní pozornost věnovat duševnímu zdraví a vytvářet pracoviště přizpůsobená jejich potřebám.

Převážná většina kancelářských pracovníků uvádí, že by měli mít k dispozici podporu duševního zdraví. Nejžádanější podporou, kterou by zaměstnavatelé měli podle zaměstnanců poskytovat na podporu duševního zdraví kancelářských pracovníků, je placené volno v případě pracovního vyhoření a bezplatná individuální sezení s psychologem. Pokud jde o negativní pocity spojené s prací z domova, 29 % Čechů trpí samotou. Na druhou stranu Maďaři ji povětšinou považují za pohlcující. Rumunští kancelářští pracovníci celkově vnímají práci z domova negativněji než ostatní.

– Podle mého názoru nám pandemie otevřela cestu k rozhovoru o duševním zdraví na pracovišti. Z našeho průzkumu vyplývá, že přibližně 77 % kancelářských pracovníků v těchto čtyřech zemích se domnívá, že by jim zaměstnavatel měl v tomto ohledu zaručit podporu. Téměř 50 % z nich podporuje placené volno z důvodu vyhoření, takže jsem rád, že se vlády snaží vytvořit prostředí více orientované na zaměstnance. V Polsku bude od ledna 2022 vyhoření umožňovat zaměstnanci pobírat nemocenskou. Myslím, že programy well-being jsou budoucností správného řízení talentů,“ komentuje situaci Karolina Radziszewska.

Práce z domova není dokonalost sama

Omezení práce v kanceláři má negativní dopad na sociální aspekty, jako je začlenění nových zaměstnanců a vztahy mezi zaměstnanci. Kromě toho práce z domova má spíše negativní než pozitivní dopady na týmovou práci. Pouze pětina rumunských kancelářských pracovníků uvádí, že jim pomáhá v budování vzájemně sladěného týmu.

Téměř polovina kancelářských pracovníků vyhledává v kanceláři aktivity navíc. Setkání se zajímavými lidmi, masáže, společné obědy v kanceláři a akce probíhající mimo pracoviště přispívají k tomu, že zaměstnanci chodí do kanceláře častěji. Práci v kanceláři je možné podpořit také různými formami občerstvení zdarma. Nejžádanějšími možnostmi jsou dobře zásobená kuchyňka a příspěvky na jídlo ve formě předplacené karty.

Na důležitosti rovněž nabývá strach z nákazy virem v kanceláři – uvedeného se obává čtvrtina zaměstnanců ve střední a východní Evropě, v Rumunsku pak téměř 40 %. Výsledky ukazují, že práci v kanceláři mohou podpořit vysoké hygienické standardy, např. certifikáty jako Well-Health Safety Rating, zatímco prostory, ve kterých se tyto standardy nedodržují a které tyto certifikáty nemají, mohou vzbuzovat obavy z nákazy virem.

 

Zdroj: Skanska

Další aktuality

Firmy se snaží zaměstnávat Ukrajince, v legislativě ale chybují. Zapomíná se na smlouvy v ukrajinštině i zdravotní prohlídky

Dne 12. května 2022

Nově příchozí ukrajinští spoluobčané jsou pro české firmy trpící dlouhodobým nedostatkem pracovní síly vítanou pomocí. Dva a půl měsíce od vypuknutí války jich podle údajů úřadů práce našlo místo už přes 35 tisíc. A přestože takzvaný „Lex Ukrajina“ výrazným způsobem zjednodušil zaměstnávání nově příchozích uprchlíků, řada firem při zajišťování smluvního vztahu stále chybuje. Kde firmy dělají největší chyby […]

Zobrazit detail

Recruitment Academy Awards 2022: Bodoval Scuk.cz nebo Budějovický Budvar

Dne 2. května 2022

Ve čtvrtek 21. dubna proběhl slavnostní galavečer soutěže Recruitment Academy Awards. Ta posedmé ocenila společnosti s inovativním HR marketingem v 5 kategoriích a počtvrté vyhlásila vítěze individuální kategorie Recruiter roku. Soutěž pořádá vzdělávací společnost pro HR specialisty, Recruitment Academy, s cílem inspirovat a edukovat firmy o rostoucím významu HR marketingu. V letošním ročníku se o prestižní ocenění utkalo více než 70 společností, které dohromady […]

Zobrazit detail

Lidé se obávají nové krize a nechtějí měnit práci

Dne 26. dubna 2022

Koronavirovou pandemii vystřídaly válka na Ukrajině, energetická krize a vysoká inflace. Dramatická doba ovlivňuje i trh práce v Česku. Lidé podle personalistů momentálně nechtějí měnit práci, pokud nemusejí. Bojí se totiž příchodu ekonomické krize. Pro změnu se rozhodnou jen kvůli výrazně vyšší finanční nabídce nebo špatnému šéfovi. Firmy hledající lidi tak doufají hlavně v pomoc Ukrajinců. Firmy momentálně nabízejí […]

Zobrazit detail