Aktuality

Má vaše firma vlastní interní kouče? Neváhejte a využívejte je.

Koučink stále bývá považován za nedostupný nadstandard určený jen pro (top) manažery. Zuzana Šafránková, specialistka rozvoje zaměstnanců ve skupině ČSOB, je však přesvědčená, že to je jeden z nejefektivnějších nástrojů individuálního rozvoje vhodný prakticky pro každého. A navíc snadno dostupný, tedy pokud pracujete ve firmě, která má vlastní interní kouče. Zuzana Šafránková ve skupině ČSOB vede tým […]

Dne 11. Listopad 2020

Koučink stále bývá považován za nedostupný nadstandard určený jen pro (top) manažery. Zuzana Šafránková, specialistka rozvoje zaměstnanců ve skupině ČSOB, je však přesvědčená, že to je jeden z nejefektivnějších nástrojů individuálního rozvoje vhodný prakticky pro každého. A navíc snadno dostupný, tedy pokud pracujete ve firmě, která má vlastní interní kouče.

Zuzana Šafránková ve skupině ČSOB vede tým zhruba 25 firemních koučů. Všichni absolvovali kvalitní výcvik od nejlepších koučůna trhu, aktivně koučují v rámci banky i mimo ní a neustále se dále vzdělávají. Protože své služby poskytují nad rámec své běžné pracovní agendy, může si banka dovolit nabízet tento benefit za zlomek tržní ceny, a navíc proplácený z rozpočtu na vzdělávání. Jejich služby jsou tak dostupné opravdu každému, a tak tým interních koučů dohromady odkoučuje během jednoho roku více jak tisíc hodin.

Koučink je vždy na míru (ne firmy, ale klienta).

„Jsem hrdá na to, že firma podporuje různorodé formy vzdělávání, mezi něž patří právě koučink. Z mnoha výzkumů totiž vyplývá, že z individuální formy rozvoje využije klient až 90 procent znalostí, naproti tomu přednášky či školení mají jen desetiprocentní efektivitu,“ zdůrazňuje Zuzana Šafránková. A dodává, jak koučink je unikátní tím, že se jedná o naprosto individualizovaný rozvoj a čas zaměřený výhradně na klienta. Zadání, očekávání a cíle si totiž vždy formuluje sám klient. Nikdy je neurčuje manažer, i když by koučování vzešlo třeba z jeho impulzu.

Interní kouče si banka nenechává jen pro sebe

Skupina ČSOB patří na českém trhu mezi průkopníky interního koučinku. Koučovací centrum se zde úspěšně rozvíjí již od roku 2006. Koučové se ale nevěnují jen pracovníkům z bankovní skupiny: „Nekoučujeme jen naše zaměstnance, ale i zaměstnance neziskových organizací, firem ze startupového programu StartIt@ČSOB nebo rodiče na rodičovské,“ zmiňuje Zuzana Šafránková. Ti mají koučování zcela zadarmo, aby se tak podpořil jejich rozvoj nebo usnadnil nový start.

Interní koučování může mít i mezifiremní přesah

Ptáte se, co motivuje interní kouče k pomoci svým kolegům? Třeba přístup ke kontinuálnímu rozvoji svých koučovacích dovedností. ČSOB je totiž v rámci mezifiremní spolupráce v kontaktu s dalšími společnostmi, které mají své interní kouče. Pořádají společné vzdělávací konference a školení. Interní kouči se tak dostanou na velice kvalitní kurzy, které by pro ně samostatně byly hůře dostupné.

Interní koučové se firmě vždy vyplatí

 Co se dá koučovat?

  • Prakticky cokoli
  • Pracovní i osobní témata
  • Time management
  • Vedení porad, prezentování
  • Zvládání náročného období
  • Work-life balance

I díky samofinancování – koučovací tým si z příspěvků ze vzdělávání sám na sebe a svůj rozvoj vydělá – přináší interní koučové skupině ČSOB samé výhody. Svou činností podporují rozvoj společnosti orientované na osobní růst a kontinuální vzdělávání. A velkou měrou také přispívají k budování v Česku zatím ne příliš rozšířené firemní kultury a leadershipu vycházejícího z koučovacího stylu a kultury postavené na důvěře.

„Důležitý je aspekt firemní kultury a to, jak přistupujeme k rozvoji lidí. Chceme lidem přinášet rozvoj způsobem, který obnáší vysokou míru osobní zodpovědnosti, angažovanosti a osobní energie. A přesně to koučování nabízí. Zároveň to považujeme jako jeden z unikátních benefitů, který pro naše lidi máme,“ uzavírá Zuzana Šafránková.

Co je koučink?

  • Především čas jen a jen pro sebe a své cíle
  • Individuální forma rozvoje
  • Prostředek k dosahování cílů, ke zlepšování sebe a svého života

Proč koučink funguje?

Dobrý kouč vede koučovaného otázkami k přemýšlení o změně, Tím poutá pozornost na nové myšlenkové vzory. Následně naplánované akce či kroky pak podporují vznik nového návyku a tím i dosažení náročného cíle.

Jak koučink probíhá?

Proces koučování si představte jako hloubavý rozhovor s někým, kdo je vám v daný moment plně k dispozici, zajímá se o to, co řešíte, máte jeho plnou pozornost. Kouč se vás ptá a pozoruje, nechává čas na rozmyšlenou. Je to váš osobní moment zastavení a tvoření „nové reality“.

Další aktuality

Legislativní forum o novinkách v pracovním právu

Dne 27. listopadu 2023

Jako už každoročně na podzim i letos se v listopadu konalo Legislativní forum, které společnost People Management Forum poprvé pořádala s nově založenou Asociací personalistů ČR. Po několikaletém čekání na novelu zákoníku práce se právě tato novela stala stěžejním bodem programu letošního Legislativního fora. Už poněkolikáté se účastníci Legislativního fora sešli v prostorách zasedacího sálu Ministerstva školství v Praze. Partnery Legislativního […]

Zobrazit detail

AGE MANAGEMENT: ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY PRÁCE I REPORT ESG

Dne 23. listopadu 2023

Věkovou diverzitu ovlivní stárnutí populace. Do roku 2050 znatelně ubyde mladších pracovníků, naopak stěžejní pracovní silou budou lidé nad 50 let. Tvrdou realitou je však jejich diskriminace. Už nyní je nízká nezaměstnanost a nedostatek volných lidí na pracovním trhu. Firmy se proto budou muset naučit pracovat se všemi věkovými skupinami, aby měly v budoucnu dostatek zaměstnanců. Pomoci […]

Zobrazit detail

Desítka oborů na trhu práce, které nejvíce ovlivní příchod umělé inteligence

Dne 21. listopadu 2023

Administrativa, IT, výroba, ale i zdravotnictví nebo úklidové služby. To jsou obory, do nichž výrazně zasáhne nebo už zasahuje umělá inteligence. Zaměstnancům na některých pozicích zvládne práci významně usnadnit, po jiných může práci zcela převzít. Prakticky všechny firmy, které redakce iDNES.cz oslovila, čekají, že umělá inteligence nahradí administrativní činnosti, práci s daty a další rutinní činnosti. „Marketing a práce s textem, […]

Zobrazit detail