Aktuality

Manažerské lekce doby koronavirové: jak ji přežít a vyjít z ní lepší a silnější

  Dnešní doba učí připravenosti na to, že nikdy nebudeme připraveni na všechno. Nutí nás přehodnotit vše, co děláme a nabízet svým podřízeným jistotu a uklidnění, pevná pravidla a svobodu.   Když se zamýšlím nad tím, co přináší doba covidová, řekl bych, že je to pro nás pro všechny příležitost k revizi toho, co a jak děláme. Dokonce bych řekl, […]

Dne 11. Listopad 2020

 

Dnešní doba učí připravenosti na to, že nikdy nebudeme připraveni na všechno. Nutí nás přehodnotit vše, co děláme a nabízet svým podřízeným jistotu a uklidnění, pevná pravidla a svobodu.

 

Když se zamýšlím nad tím, co přináší doba covidová, řekl bych, že je to pro nás pro všechny příležitost k revizi toho, co a jak děláme. Dokonce bych řekl, že je to víc než příležitost, že je to nezbytnost. Musíme se zastavit, vše vyhodnotit a zvolit budoucí kroky. To vytržení ze zaběhlých stereotypů, které nám tato doba vnutila, musíme využít jako šanci pro sebepoznání a případnou změnu.

Tato doba prověří, jaké máme vztahy a atmosféru v týmu nebo firmě. Pokud je celý tým zvyklý táhnout za jeden provaz, tak se „jen“ přeorientujeme na novou situaci. Ale naplno se nyní projeví veškeré manažerské nedostatky, od neznalosti základů manažerského řemesla, jako je zadávání cílů, efektivní vedení porad nebo schůzek one-to-one, přes nedostatky v komunikaci směrem k zaměstnancům, až po špatnou koordinaci na úrovni seniorního a top managementu. Teď máme šanci poznat, co nefunguje. Můžeme z toho vyjít silnější a lepší.

 

Napadají mě tři konkrétní doporučení:

Zaprvé: Buďte klidní, sebejistí a rozhodní.

Mám rád pojem klidná síla. Manažer by měl nyní takovou klidnou sílu ztělesňovat. Být tím, na koho se lidé rádi obrátí a najdou u něho rozumnou radu, uklidnění a podporu. Klidnou sílou ale můžete být, jen když ten klid vychází z vás. Jak na to? Zastavte se, zorientujte se, zjistěte si potřebné informace, určete priority a zodpovědně konejte. Nedělejte to pro posílení své pozice a ega, ale pro svůj tým.

 

Zadruhé: Komunikujte, staňte se pevným bodem pro celý tým, dejte lidem důvěru a svobodu.

Nyní platí víc než kdy jindy, že vaším úkolem je dávat vizi a směr svému týmu a pomáhat mu k optimálním výkonům (péčí, koučováním, radou, odstraněním překážek v plnění cílů apod.) Teď musí vaši lidé vědět, že to zvládáte na 100 %. Nemyslím tím však micromanagement! Z průzkumů vyplývá, že si zaměstnanci na koronavirové době velmi cení autonomie. Nenechávejte lidi ve vakuu, poskytněte jim směr, cíl, ujistěte se, že vědí jak na to, nastavte si termíny, pomozte určit priority… ale dejte jim prostor a důvěru.

 

Zatřetí: Snažte se neustrnout. Rozvíjejte se.

Někteří z vás se nezastaví, protože firma roste o desítky procent. Někdo to má naopak a díky home-officu máte možná trochu času na sebe. Možná je právě teď čas na seberozvoj. Nebo na strategičtější zamyšlení nad týmem, divizí, kterou řídíte.

Kromě toho, co bylo řečeno výše, jsem na jednu věc zapomněl: Poděkujte lidem, pochvalte je. Uznání je moc důležité! Nedělejte to za každou cenu. Přirozenost a reálnost je důležitá, ale nezapomínejte na to.

 

Kdybych dostal otázku: Je možné se z této krize nějak poučit a lépe se připravit na krize příští?

Odpověděl bych: Můžeme být připraveni na to, že se připravit nemůžeme. Kdyby vám majitel firmy před rokem oznámil: Připrav firmu na to, že se celý svět uzavře do karantény, neuvěříte mu. Buďte prostě otevřeni změnám. Nedávno jsem dokončoval e-kurz na téma přijímání a řízení změn a vzpomněl jsem si na amerického vědce Billyho Baara, který sbírá data o sněhu v divočině. Žije sám už asi 40 let. V jednom pořadu se ho ptali na životní radu. Řekl, že jsou důležité dvě věci: Zaprvé schopnost přizpůsobit se změnám a za druhé, když padáte, padejte na zadek, ne na tvář.

Proaktivně a konstruktivně zvládat přicházející změny je přitom dovednost, kterou se lze naučit.

Oblastí, ve kterých by se měli manažeři a jejich týmy vzdělávat v současné době je ale určitě více. Obecně předpokládám, že se vyplatí rozvíjet oblasti jako je efektivní komunikace – jak uvnitř týmu, tak mezi týmy, digitální dovednosti, již zmíněné zvládání změn a také nejistoty. Určitě by se hodil nějaký kurz, jak efektivně zvládat homeoffice a nezbláznit se z toho. S tím souvisí téma efektivního sebeřízení, řízení své pozornosti a práce s prioritami. Důležitá jsou i témata kritické myšlení a rozhodování. Jako bonus bych zařadil programy na téma posílení imunity a celkově rozvoj zdraví.

Myslím, že pro většinu z nás je toto období velmi náročné, pracovně, soukromě, s dětmi a školou, zdravotně jakkoliv. Asi už jste několikrát slyšeli, že covidové období se stalo zesilovačem toho dobrého i špatného v nás a kolem nás.

Doporučuji nezapomínat na sebe, vytvořte si v rámci všech těch událostí a změn pravidelný čas pro sebe. Čas, kdy za sebou necháte veškeré starosti všedního dne a budete se moct věnovat jenom sobě, takové „rande se sebou“. Nabrat sílu, jen tak bloumat, nebo získat nadhled a podívat se na to vše z výšky a určit si vědomě směr svých dalších kroků.

K tomu abyste vedli druhé potřebujete nejdříve umět vést sami sebe. Být se sebou v pohodě.

 

Roman Krátký

lektor, kouč

vzdělávací a poradenská společnost OTTIMA

Další aktuality

Zpovykaná generace Z? Omyl, v práci je nadprůměrně spokojená a vděčná

Dne 4. prosince 2023

Zhýčkaní, věčně nespokojení, s přehnanými finančními požadavky, obřími očekáváními i ambicemi. Nejmladší generaci na trhu práce provází řada předsudků a mýtů. Narodili se v letech 1997–2012, takže je jim dnes lehce před dvacet, dokončili školy a na trh práce teprve hromadně vstupují. Na takzvanou generaci Z se zaměřil nejnovější Barometr zaměstnanců, průzkum společnosti UP, která se věnuje situaci na pracovnímu trhu. […]

Zobrazit detail

Nový festival pracovních příležitostí bude největší akcí svého druhu u nás. Career Expo 2024 přivítá 10 000 návštěvníků

Dne 4. prosince 2023

Career Expo 2024 bude v mnoha ohledech unikátní událostí. Sejde se na ní pestrá skladba zaměstnavatelů z různých oborů a z celého Česka. Ti se budou moci vzájemně inspirovat, sdílet zkušenosti, ale také se porovnávat s konkurencí. Návštěvníci, mezi které patří široké spektrum lidí od zkušených specialistů až po studenty, zase budou moci nahlédnout pod pokličku svých případných budoucích zaměstnavatelů nebo […]

Zobrazit detail

Legislativní forum o novinkách v pracovním právu

Dne 27. listopadu 2023

Jako už každoročně na podzim i letos se v listopadu konalo Legislativní forum, které společnost People Management Forum poprvé pořádala s nově založenou Asociací personalistů ČR. Po několikaletém čekání na novelu zákoníku práce se právě tato novela stala stěžejním bodem programu letošního Legislativního fora. Už poněkolikáté se účastníci Legislativního fora sešli v prostorách zasedacího sálu Ministerstva školství v Praze. Partnery Legislativního […]

Zobrazit detail