4.4.2019

Nábor v době digitální

Digitalizace pomalu prostupuje všemi obory. Podle nejnovější studie společnosti McKinsey může být v Česku až 49 % pracovních aktivit automatizováno již stávajícími technologiemi. Pozadu nezůstává ani oblast HR. Výběr nových zaměstnanců, pohovory i proces adaptace. S tím vším dnes personalistům v celé řadě firem pomáhají moderní technologie, které šetří čas a zároveň otevírají širší prostor pro lidštější stránku práce.

Inzeráty jsou pasé

Digitalizace i velmi nízká nezaměstnanost. To jsou faktory, které mohou nahrávat konci éry zveřejňování inzerátů na pracovních portálech. „Jedním z největších limitů pracovních portálů je to, že se zaměřují pouze na lidi, kteří podobné stránky navštěvují se záměrem najít práci. Těch ale v dnešní době moc není. Firmy by se proto měly snažit zaujmout paradoxně spíše zaměstnance, kteří práci mají a vlastně je ani nenapadlo jinou hledat,“ říká HR specialista z Feedyou Viktor Kustein.Místem, kde firmy mohou narazit na nové talenty, jsou bezesporu sociální sítě. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti AMI Digital a Stem Mark, na sociálních sítích Češi tráví průměrně téměř 2,5 hodiny denně. Není tak divu, že řada společností již dnes hledá nové zaměstnance primárně na sítích jako Facebook a Instagram.Skrze cílené příspěvky sice firmy zasahují potenciální zaměstnance efektivněji než na pracovních portálech, i tak je ale třeba snažit se v nelítostném boji o talenty odlišit. Právě s tím může pomoci chatbot. Ten na facebookové stránce firmy potenciálnímu zaměstnanci představí byznys, firemní kulturu, zjistí, jaké má daný člověk zkušenosti a navrhne, jak by se ve firmě mohl uplatnit. To vše navíc v jakoukoli denní i noční hodinu. „Největší výhodou našich chatbotů je právě to, že jsou schopni aktivně komunikovat dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu, prostě pořád. Paradoxně nejvíce vytížení byli loni naši chatboti o vánočních svátcích a na Nový rok, kdy jsme zaznamenali o 54 % více konverzací než v přechozím období. Zkuste nějakého personalistu přimět odpovídat na otázky uchazečů během štědrovečerní večeře nebo u sklenky sektu,“ říká Vojtěch Dlouhý z Feedyou.

Pohovor z obýváku? Žádný problém….

Výběr kandidátů je ale jen jednou z prvních fází celého náborového procesu. Hned po něm přichází další důležitý proces: pohovory! Také s nimi ale mohou pomáhat mobilní aplikace. Nutnost zdlouhavě se s uchazeči i dalšími zaměstnanci domlouvat na vhodném termínu může odpadnout například díky aplikacím jako Calendly nebo Mixmax. Obě totiž ve vašem kalendáři automaticky najdou volná místa, nabídnou je uchazeči a rovnou zamluví.Víte-li dopředu, že osobní setkání se všemi uchazeči prostě nezvládáte, můžete si udělat takový předvýběr skrze video hovor. K tomu vám krásně poslouží například aplikace Skype nebo Appear in.Velkým pomocníkem při předvýběru mohou mít video dotazníky (Např. od RecRight). V době instastories už nikomu nepřijde divné, nahrávat sám sebe na video. Co bylo před pár lety nemyslitelné, je dnes naprosto běžné. Díky opakované možnosti nahrávání odpovědí na vaše otázky je pro uchazeče pohovor mnohem méně stresující.Další možností, jak pojmout pohovor trochu netradičně je jeho Gamifikace. Pohovor tak přetvoříte do interaktivní hry, v rámci níž poznáte i to, zda má kandidát skutečně požadované schopnosti. Podobnou cestou testování uchazečů se vydala například síť hotelů Marriott. Lidé v rámci facebookové hry s názvem MyMarriottHotel mohli vést vlastní hotel. Obchodním cílem přitom bylo obsadit více než 50 tisíc pracovních pozic v síti hotelů Marriott po celém světě. A povedlo se! Jen během prvního týdne hra přilákala 25 tisíc hráčů. Další firmou, která v rámci náboru využívá podobný nástroj je Heineken. Té hra s názvem GO Places přinesla o 300 % více uchazečů než klasické náborové kampaně.

Onboarding afektivně a zábavně

Přijetím zaměstnance proces náboru ale zdaleka nekončí. Neméně důležitá je správná adaptace nováčka neboli onboarding. Skvělým průvodcem při prvních pracovních dnech může být zaměstnanci chatbot. „Proces onboardingu je významnou zkouškou pro každého nového zaměstnance. Často pro něj ale může být překážkou právě nutnost ptát se na vše svých nových kolegů, a proto je tu chatbot. Ten nováčka před nástupem do práce seznámí se všemi důležitými administrativními procesy, ukáže mu důležité dokumenty, zodpoví řadu dotazů, případně získá důležité nacionále a provede některá vstupní školení,“ říká Viktor Kustein.Dalším nástrojem, který můžete pro kvalitní onboarding používat, je např. aplikace pro smartphone Talmundo. Aplikoval ji například výrobce nemocničních lůžek Linet. Obsahuje důležité dokumenty, videa, ukázky pracovišť i lehké testy. Umožňuje také nováčkům vytvořit krátký medailonek a představit se tak svým novým kolegům.Přehledné nástěnky s důležitými dokumenty a úkoly pro proces onboardingu můžete snadno vytvářet v aplikaci Trello. Je to vlastně takový firemní Pinterest.S důležitými dokumenty se nováčci mnohem raději seznámí při hře než čtením nudné příručky ve Wordu. Jako příklad můžeme uvést školení nováčků ADA od firmy Conectio.(zr)

Další aktuality

Chcete dostávat aktuality přímo do e-mailu?

Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.