Aktuality

Polovině Čechů se z domova pracuje špatně, nejvíce je trápí komunikace s kolegy a špatné připojení do firemní sítě

Polovině Čechů se z domova pracuje špatně, nejvíce je trápí komunikace s kolegy a špatné připojení do firemní sítě BRNO, 25. března 2021 – Práce z domova se stala realitou pro třetinu zaměstnanců. Na home officu jednoznačně dominují zaměstnanci z Prahy a Brna, kde tak pracuje až polovina zaměstnanců. Více než polovině zaměstnanců se z domova pracuje špatně, či dokonce velmi špatně: trápí je […]

Dne 3. Březen 2021

Polovině Čechů se z domova pracuje špatně, nejvíce je trápí komunikace s kolegy a špatné připojení do firemní sítě

BRNO, 25. března 2021Práce z domova se stala realitou pro třetinu zaměstnanců. Na home officu jednoznačně dominují zaměstnanci z Prahy a Brna, kde tak pracuje až polovina zaměstnanců. Více než polovině zaměstnanců se z domova pracuje špatně, či dokonce velmi špatně: trápí je zejména komplikovaná komunikace s kolegy a složité připojení do firemní sítě. I ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu a přizpůsobují tomu firemní informační infrastrukturu.

Vyplývá to z průzkumu technologické společnosti System4u, který realizovala výzkumná agentura SC&C mezi 1 422 respondenty, kteří pracovali z domova od března 2020.

Zaměstnanci si nejvíce stěžují na těžko dostupné firemní aplikace a obtížnou komunikaci s kolegy pomocí telefonu nebo e-mailu. Chybí jim vzájemný přímý kontakt, na který byli zvyklí.

„Řada firem do 50 zaměstnanců překvapivě nevyužívá video hovory pro týmovou práci. Ty jsou běžné spíše ve větších firmách. Děti školou povinné tak paradoxně komunikují s učiteli lépe než většina jejich rodičů na home officu. Dalším problémem je absence plnohodnotného přístupu do firemních aplikací, nestabilita připojení a omezení uživatelských práv,“ shrnuje praktické zkušenosti Martin Koláček, ředitel technologické společnosti System4u, která firmám pomáhá s digitalizací pracoviště a firemních systémů.

Firmy se bojí ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty

Efektivnější práci z domova brání zejména strach majitelů firem ze ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty, ke kterým z domova přistupují.

„Bojí se, že by mohl někdo ze zaměstnanců data zneužít či nedbalostí ohrozit informační systémy. Týká se to zejména menších firem, kde manažeři byli zvyklí vše řešit se zaměstnanci v kanceláři. Tam měli dokonalý přehled o tom, kdo co dělá a co se děje. Nyní mají často strach, že tento přehled ztratí,“ vysvětluje Martin Koláček.

Obavy ze zneužití dat jsou ale podle odborníků neopodstatněné. „Fyzická kontrola zaměstnanců na pracovišti dává falešný pocit bezpečí. Ke zneužití či ztrátě dat dochází z důvodů špatného technologického zabezpečení a zálohování. Práce na dálku bezpečnost firmy nijak neohrožuje,“ ujišťuje Martin Koláček.

56 % zaměstnanců pracuje z domova skoro pořád

S pokračujícím důrazem na sociální distancování se firmy smiřují s tím, že práce z domova se stává novou normu. Odpor firem podpořit práci z domova se proto pod tlakem vleklé pandemie mění.

Z průzkumu společnosti System4u totiž vyplývá, že zaměstnanci doma tráví čím dál více času: 56 % pracuje z domova pořád či s občasnými výjimkami. Efektivita práce proto rapidně klesá ve firmách, kde nemají plnohodnotný přístup k firemním systémům.

„Některé týmy jsou doslova paralyzované, nedokážou se koordinovat, sdílet myšlenky, data, kontrolovat odvedenou práci, fakturovat. V důsledku i ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu,“ říká Martin Koláček.

Největší hrozbou pro malé a střední firmy je proto snaha vyhnout se digitalizaci firemních systémů či potřebné kroky oddálit. „Řada firem stále nebere digitalizaci firmy jako investici, ale spíše jako nutné zlo.  Návratnost investice do digitalizace je kratší než rok, a to díky vyšší efektivitě práce a novým příležitostem,“ vysvětluje Martin Koláček.

Notebooky soukromé či firemní jsou nejčastějším pracovním nástrojem

Z domova pracují zaměstnanci nejčastěji na firemním nebo soukromém notebooku, vyplývá z průzkumu. Vlastní notebook preferují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním. Podle společnosti System4u lze do firemní sítě bezpečně integrovat jakákoli zařízení, a to i ta v soukromém vlastnictví zaměstnance.

„Bezpečně lze do sítě připojit notebook, telefon i tablet. Je jedno, jestli je zařízení firemní či soukromé, zabezpečení dat technologie zajistí v každém případě. Velké nadnárodní firmy obvykle preferují notebooky vlastní. Menší firmy jsou v tomto ohledu flexibilnější,“ dodává Martin Koláček.

Současné technologie umístěné v cloudu navíc umožňují plnohodnotně pracovat na dálku i s průměrným hardwarem. „Každá firma si může zvolit řešení odpovídající jejím možnostem, platby většinou probíhají flexibilně podle počtu uživatelů,“ uzavírá Martin Koláček, ředitel technologické společnosti System4u, která firmám pomáhá s digitalizací pracoviště a firemních systémů.

————————————————————————————————————————————————-

Další informace poskytne:
Jan Hlaváč, tiskový zástupce společnosti System4u
e-mail: jan.hlavac@mediakom.cz, mobil: 777 076 760

————————————————————————————————————————————————-

O společnosti System4u a.s.

Společnost System4u je český systémový integrátor, který firmám pomáhá s digitalizací firemních systémů s důrazem na mobilitu a možnost práce na dálku. Společnost zajišťuje pro své klienty správu více než 100 000 mobilních zařízení. Firma vznikla v roce 2004 a zaměstnává několik desítek zaměstnanců, je partnerem firem jako T-Mobile, Samsung nebo ŠKODA AUTO. www.system4u.cz

 

Další aktuality

Legislativní forum o novinkách v pracovním právu

Dne 27. listopadu 2023

Jako už každoročně na podzim i letos se v listopadu konalo Legislativní forum, které společnost People Management Forum poprvé pořádala s nově založenou Asociací personalistů ČR. Po několikaletém čekání na novelu zákoníku práce se právě tato novela stala stěžejním bodem programu letošního Legislativního fora. Už poněkolikáté se účastníci Legislativního fora sešli v prostorách zasedacího sálu Ministerstva školství v Praze. Partnery Legislativního […]

Zobrazit detail

AGE MANAGEMENT: ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY PRÁCE I REPORT ESG

Dne 23. listopadu 2023

Věkovou diverzitu ovlivní stárnutí populace. Do roku 2050 znatelně ubyde mladších pracovníků, naopak stěžejní pracovní silou budou lidé nad 50 let. Tvrdou realitou je však jejich diskriminace. Už nyní je nízká nezaměstnanost a nedostatek volných lidí na pracovním trhu. Firmy se proto budou muset naučit pracovat se všemi věkovými skupinami, aby měly v budoucnu dostatek zaměstnanců. Pomoci […]

Zobrazit detail

Desítka oborů na trhu práce, které nejvíce ovlivní příchod umělé inteligence

Dne 21. listopadu 2023

Administrativa, IT, výroba, ale i zdravotnictví nebo úklidové služby. To jsou obory, do nichž výrazně zasáhne nebo už zasahuje umělá inteligence. Zaměstnancům na některých pozicích zvládne práci významně usnadnit, po jiných může práci zcela převzít. Prakticky všechny firmy, které redakce iDNES.cz oslovila, čekají, že umělá inteligence nahradí administrativní činnosti, práci s daty a další rutinní činnosti. „Marketing a práce s textem, […]

Zobrazit detail