14.5.2020

Pracovat z domova se bude až do Vánoc. Firmy prodlužují kvůli nákaze home office

Práci z domova po vypuknutí pandemie covid-19 vyhlásila většina společností, u kterých to bylo možné. Teď, když se řádění viru pomalu uklidňuje, plánují některé firmy u tzv. home office zůstat.

Jako první tuto novinu ohlásil generální ředitel Sundar Pichai ze společnosti Google. Informoval zaměstnance, kteří už od března pracují v domácím prostředí, že v tomto režimu firma zůstane alespoň do konce roku 2020. „Zatímco většina zaměstnanců může po zbytek roku pokračovat v práci z domova, pracovníci, kteří se musí vrátit do kanceláří Google, se setkají s novými bezpečnostními opatřeními,“ sdělil Pichai.

Stejný režim potvrdila pro Seznam Zprávy také česká divize společnosti Google. „Pokud to doporučení v jednotlivých zemích umožní, budeme znovu otevírat kanceláře po celém světě už na začátku června. Většina našich zaměstnanců však bude pravděpodobně pracovat z domova až do konce tohoto roku. Náš návrat do kanceláří bude pomalý, velmi obezřetný a postupný, protože psychická i fyzická bezpečnost našich zaměstnanců a komunity je nejdůležitější,“ píše Alžběta Houzarová z týmu korporátní komunikace za Google.

„Konkrétní pokyny pro zaměstnance se budou lišit podle jednotlivých lokalit a budeme postupovat v souladu s pokyny WHO, CDC a dalších zdravotnických a místních institucí ve městech, kde máme kanceláře,“ upřesnil Pichai.

Nová firemní kultura

Společnost s tímto režimem nepřichází sama. Jsou to právě technologické giganty, které se rozhodly rozvíjet novou firemní kulturu práce. Amazon, společnost nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose, se stejně jako Google rozhodl rozšířit platnost práce z domova.

Následně se přidalo vedení společnosti Facebook. Stejně jako u Googlu a Amazonu bude mít většina zaměstnanců možnost pracovat z domova až do konce roku 2020. Informoval o tom server CNBC.

Podle dostupných informací podobnou zprávu zveřejnila také společnosti Microsoft, která své zaměstnance plánuje mimo kanceláře nechat do října. Zda zůstanou doma i zaměstnanci v české pobočce, se prozatím neví. Marketingový ředitel firmy Ladislav Možný na dotaz Seznam Zpráv neodpověděl.

Právě tito inovační lídři trhu často stanovují nové standardy a výrazně ovlivňují postupy menších a méně vlivných firem. Jaká opatření tedy zavedou zaměstnavatelé moderních firem po celém světě, bude dost možná záležet právě na nich.

Jaká nás čeká budoucnost?

Rozhodnutí zaměstnavatele, zda nechat své zaměstnance doma, nebo je povolat zpět do kanceláře, bude ovlivňovat mnoho faktorů. Jedním z nich bude jistě velikost i zeměpisná poloha společnosti, dále pak platná bezpečnostní opatření a samozřejmě typ práce, kterou pracovníci vykonávají.

Je už jisté, že některé progresivní firmy ve světě mají za cíl přejít na home office téměř výhradně. Navzdory obavám z nižší produktivity pracovníků se totiž zaměstnavatelům jeví jedno plus důležitější než ostatní faktory – a tím jsou menší náklady na administrativní budovy.

Pokud by společnost přešla z větší části na práci z domova, zaměstnavatel by nemusel pronajímat velké prostory. V některých případech firmy plánují udržet jen určitý počet míst k sezení v kanceláři, která by si v budoucnu měli zaměstnanci předem rezervovat v aplikaci. Na koho nezbude místo, musí práci jednoduše odvádět například právě z domova nebo z kavárny nedaleko.

Tento princip má jistě své výhody, ale i nevýhody. Například interní analýza poradenské společnosti Moore upozorňuje na kybernetická rizika v domácnostech. Podle jejích informací například v Česku ne všichni pracovníci z kanceláří mohli využít možnosti a doporučení práce z domova. Jednou z příčin byla právě absence vhodných programů pro vzdálenou práci, která vyžaduje přísnější zabezpečení. Kvůli obecně slabší kybernetické ochraně zvyšuje domácí prostředí riziko prozrazení citlivých údajů a dokumentů.

„Běžně využívané programy pro komunikaci mezi členy týmu jsou relativně snadno napadnutelné. Existují sice i speciální programy se silným zabezpečením, jejich zavádění ve firmách je však operativně náročné. Riziko ale může představovat i nedostatečně zabezpečené domácí wifi připojení,“ vysvětluje Petr Kymlička ze společnosti Moore.

Co si myslí zaměstnanci

Podle průzkumu, který prováděla v Česku společnost T-Mobile, zaměstnanci zvládli přechod na práci z domova bez větších komplikací. Firma se jich mimo jiné ptala, co si myslí o připravenosti svého zaměstnavatele na přechod na home office.

Celkem 60 % lidí odpovědělo, že jejich zaměstnavatel připravený nebyl a musel zavést nová opatření. Dvě pětiny dotázaných přitom uvedly, že po počátečních potížích se situace stabilizovala. Každý pátý zaměstnanec pak přiznal, že přechod do nového režimu provázely poměrně velké problémy, na které firma nedokázala pružně reagovat.

Podle zkušeností T-Mobile, který dodává jak konektivitu, tak cloudová řešení a software, se tyto problémy týkaly zejména nízké rychlosti připojení firem, špatného zabezpečení či zastaralých IT systémů. Dále se ukazuje, že firmy šetří na datových tarifech svých zaměstnanců.

„Během prvních dní epidemie jsme dodatečně aktivovali data na 23 000 SIM karet našich firemních zákazníků a museli jsme navýšit kapacitu pevného internetu u 15 000 DSL přípojek,“ vysvětlila Martina Kemrová z T-Mobile. Jak dodala, firma poskytla téměř milionu (985 000) koncových zákazníků z firemního sektoru neomezená data, která T-Mobile nabídl během nouzového stavu.

Home office v Česku

Například společnost Plzeňský Prazdroj má v České republice 2000 zaměstnanců, z toho zhruba 1200 jich pracuje ve výrobě, zbytek mimo výrobu. „Ti, jejichž charakter práce to dovoluje, pracují z domova, ale většina tuto možnost z podstaty svých pozic nemá,“ uvedl tiskový mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Přesto pro ně koronavirová krize přinesla řadu novinek. „Museli jsme ze dne na den zvýšit hygienická a bezpečnostní opatření na pracovištích, museli jsme se naučit spolupracovat online,“ říká mluvčí ke změnám firemní kultury.

„Ve zrychleném tempu jsme museli nastavit řadu procesů nebo se naučit dlouhodobě pracovat doma, což s sebou nese i některá úskalí, která také reflektujeme, například podporou zvládání nové situace formou odborného poradenství pro naše zaměstnance. Všechny novinky a změny postupně vyhodnocujeme a je možné, že některé procesy zůstanou, jiné se vrátí zpět k ‚normálu‘,“ dodal.

O výraznějších krocích, jako je například zmíněné zmenšování prostorů pro práci v kanceláři, zatím firma neuvažuje.

Práci z domova nemůže vykonávat ani velká část zaměstnanců státní správy. Buď z toho důvodu, že si nemohou vzít domů služební notebook nebo používají stolní počítač, anebo proto, že s konkrétními dokumenty nemohou opustit budovu úřadu.

„Ať už jde o jakoukoliv společnost nebo úřad, pro efektivní práci z domova je zapotřebí mít nastavené vhodné procesy. V případě neočekávané události, jako je právě současná pandemie, pak zaměstnanci vědí, co a jak mají dělat,“ říká Petr Kymlička. „Ukazuje se, že pokud musí celá firma pracovat vzdáleně, efektivně může režim home office fungovat spíše kratší dobu. Z dlouhodobého hlediska je to naopak často neudržitelné. Přizpůsobit firemní kulturu zcela novému způsobu práce navíc může být záležitostí i několika let,“ dodává.

Seznam Zprávy

Další aktuality

Chcete dostávat aktuality přímo do e-mailu?

Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.