Asi nikdo už dnes nevěří v život bez mráčku. Chápeme, že problémy k životu patří. Navíc samotný pocit štěstí je založen na tom, že takové problémy překonáváme. Abychom byli šťastní, potřebujeme problémy, protože život bez jakékoli překážky k překonání by byl vlastně jen „suše spokojený“. Jak ale přistupovat k problémům našich zaměstnanců? Jak jim pomoct, aby byli co nejvíce v pohodě a mohli pracovat?Období blahobytu je skvělé, ale má jednu velkou nevýhodu. Lidé si odvyknou čelit bariérám, překonávat překážky, a tak také méně věří ve své schopnosti a svou schopnost věci kolem sebe měnit. Proto pokud se doba blahobytu změní v dobu, která předkládá jeden problém za druhým, v níž média chrlí špatné zprávy a nepěkné vyhlídky, je mnohem těžší udržet si psychickou pohodu.Je nesmysl chtít po lidech, aby se tvářili, že se nic neděje, aby se usmívali za každou cenu. Ale je také nutné udržet je v dobré mentální kondici, aby byli schopni životu doopravdy čelit. Jako zaměstnavatelé už víme, že kromě té tělesné stránky máme ve firmě plně také celou osobnost s jejími skvělými dovednostmi a pozitivní energií, ale také s jejími chybami a stresory.Opečovávání nefungujeNejeden podnikatel na vlastní kůži zažil, že přístup jednotlivých lidí v týmu ovlivnil celkový výsledek firmy. A i proto je toto oblast, kterou je potřeba se zabývat, které je třeba porozumět.Současné rady některých odborníků jsou ale bohužel často zavádějící, nefunkční a někdy i škodlivé. Proto si dovoluji říct „Vykašlete se na psychické zdraví vašich zaměstnanců.“ Není to myšleno doslova, pohoda vašich lidí by vám neměla být ukradená, z praxe ale vidím, že firemní psycholog nebo kouč není vždy to, co člověku efektivně navrátí jeho psychickou rovnováhu. Dokonce ani snaha o dokonalé prostředí plné květin, relaxačních zón, možnost pracovat jen čtyři dny v týdnu nebo možnost si dát šlofíka kdykoli chcete, nebývá tou nejlepší cestou ke spokojenému a produktivnímu zaměstnanci.I proto, že často pozoruji úspěšné i méně úspěšné pracovní týmy, si troufám tvrdit, že by se firmy neměly snažit své zaměstnance psychicky léčit, bavit nebo opečovávat, měly by je spíše psychicky otužovat a uschopňovat v tom, aby dokázali lépe čelit problémům a výzvám, které nás všechny čekají. A proto tu uvádím tři nejpodstatnější faktory pro psychickou odolnost zaměstnanců.Více si přečtete v říjnovém čísle HR fora Text: Lucie Spáčilová, ředitelka společnosti PerformiaČasopis si můžete zakoupit zde
Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.