Aktuality

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování.

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování. Tématu, které v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie bude letos určitě aktuální, se ujala Kateřina Šamanová, lektorka, konzultantka, mentorka, koučka a kariérní poradkyně, která má bohaté zkušenosti s outplacementem a kariérním poradenstvím a působí ve  společnosti Bedfort Management Consultants.  V úvodu workshopu Kateřina Šamanová seznámila účastníky […]

Dne 2. Únor 2021

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování. Tématu, které v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie bude letos určitě aktuální, se ujala Kateřina Šamanová, lektorka, konzultantka, mentorka, koučka a kariérní poradkyně, která má bohaté zkušenosti s outplacementem a kariérním poradenstvím a působí ve  společnosti Bedfort Management Consultants.

 V úvodu workshopu Kateřina Šamanová seznámila účastníky s teoretickými principy a zásadami propouštění zaměstnanců a s důvody, proč se firmám vyplatí uvolňovaným lidem nabídnout i konzultace v kariérním poradenství. Smyslem konzultaci kariérního poradenství není najít jim práci, ale naučit lidi, kteří o práci přicházejí, jak se na trhu práce orientovat a seznámit je postupy, které jim pomohou při hledání nové pracovní příležitosti.

Základem pro úspěšné rozloučení se se zaměstnanci je důkladná příprava komunikace vůči propouštěným i vůči zbytku firmy, která tento proces sleduje. Upozornila HR manažery, kteří se workshopu zúčastnili, že velmi důležité je připravit na propouštěcí rozhovor a komunikaci se zaměstnanci, které firma propouští, především jejich manažery-šéfy. Ti by měli v propouštěcím rozhovoru sehrávat hlavní roli.

 V hlavní roli šéfové

Na konkrétních příkladech z praxe uvedla Kateřina Šamanová, jak vypadá propouštění při reorganizaci firmy, jak se má správně hromadně propouštět, jaké nejčastější chyby se při propouštění dělají, a upozornila také na úlohu odborů, kterou v tomto procesu mají a s nimiž musí management firmy počítat. Odchod zaměstnance může být plánovaný, neplánovaný, organizovaný, ale vždy by společnost, pokud si chce udržet dobré jména, měla nabízet uvolňovaným pracovníkům individuální nebo skupinové kariérní poradenství. Podle zkušeností Kateřiny Šamanové by si útvar HR a manažeři ještě před zahájením procesu propouštění měli rozdělit role, HR by mělo ale počítat i s tím, že některý manažer nemusí propouštěcí komunikaci a rozhovor zvládnout na 100% a dokázat jeho roli flexibilně převzít.

 Ďábel je skryt v detailu – mějte po ruce kapesník i sušenku

Předem by měli být šéfové-manažeři propouštěných vytrénováni v propouštěcím pohovoru, měl by být přesně do sebemenších detailů připraven podrobný scénář komunikace i propouštěcích pohovorů. U pohovorů by měli mít HRisti připraveny třeba i takové drobnosti jako kapesníčky, něco sladkého, vodu, čaj, kávu a v případě potřeby i firemního lékaře nebo psychologa.

Podle zkušeností Kateřiny Šamanové bývá lepší, když se proces propouštění odehraje co nejrychleji, ale přitom připraveně, aby se předešlo fámám nebo šeptandě, což se může negativně podepsat na brandu dané společnosti. Důležité je také správně zvolit termín, den, čas, kdy firma k propouštěcím pohovorům přistoupí. Není to určitě vhodné těsně před svátky, jako jsou Vánoce, před dovolenými, či na samém konci měsíce. Naprosto nevhodné je zvolit neosobní řešení – např. nechat podřízenému výpověď na stole nebo někde u sekretářky a vyhnout se osobnímu pohovoru s ním.

Alena kazdová, šéfredaktorka HR Fora

Další aktuality

Dovolená v hodinách – jednoduše, prakticky a bez maturity z matematiky.

Dne 25. února 2021

Úderem půlnoci 1. ledna 2021 započaly nejen oproti zvyklostem poněkud střídmější oslavy Nového roku, ale i účinnost nové právní úpravy dovolené. Z té ale není třeba mít obavy, protože pravidla jsou podobná jako dosud, a i pro výpočty si vystačíme s kalkulačkou a jednoduchým násobením a dělením. Dovolená nově Klíčovou změnou od letošního roku je počítání nároku na dovolenou v hodinách namísto dní a její […]

Zobrazit detail

Zachování výše mzdy, jistotu zaměstnání a kombinaci práce z domova a z kanceláře očekávají lidé od svých zaměstnavatelů po konci pandemie.

Dne 25. února 2021

Praha, 24. února 2021 – Pandemie koronaviru neovlivňuje jen aktuální preference zaměstnanců, ale i jejich představy a očekávání do budoucna.  Z výsledků posledního globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad vyplynulo, že pro zaměstnance bude po odeznění pandemie klíčové zachování výše mzdy (57 %), jistota zaměstnání (45 %) a kombinace práce z domova a z kanceláře (34 %). „Zatímco dnes jsou čeští zaměstnanci a uchazeči o práci spíš […]

Zobrazit detail

Přehledně: 7 podmínek, díky kterým můžete začít testovat ve své firmě.

Dne 22. února 2021

Firmy mohou získat státní příspěvek za testování svých zaměstnanců na covid. Jak můžou získat 350 korun za jeden antigenní test? Musí být splněno sedm podmínek. Česko stále provádí málo covidových testů. Některé firmy se proto rozhodly vzít testování do vlastních rukou. Ministerstvo zdravotnictví už určilo podmínky, po jejichž splnění získají společnosti 350 korun za jeden antigenní test. […]

Zobrazit detail