Aktuality

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování.

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování. Tématu, které v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie bude letos určitě aktuální, se ujala Kateřina Šamanová, lektorka, konzultantka, mentorka, koučka a kariérní poradkyně, která má bohaté zkušenosti s outplacementem a kariérním poradenstvím a působí ve  společnosti Bedfort Management Consultants.  V úvodu workshopu Kateřina Šamanová seznámila účastníky […]

Dne 2. Únor 2021

První akcí letošního roku, kterou PMF v lednu spořádalo, byl interaktivní workshop Odchod zaměstnance a kariérní plánování. Tématu, které v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie bude letos určitě aktuální, se ujala Kateřina Šamanová, lektorka, konzultantka, mentorka, koučka a kariérní poradkyně, která má bohaté zkušenosti s outplacementem a kariérním poradenstvím a působí ve  společnosti Bedfort Management Consultants.

 V úvodu workshopu Kateřina Šamanová seznámila účastníky s teoretickými principy a zásadami propouštění zaměstnanců a s důvody, proč se firmám vyplatí uvolňovaným lidem nabídnout i konzultace v kariérním poradenství. Smyslem konzultaci kariérního poradenství není najít jim práci, ale naučit lidi, kteří o práci přicházejí, jak se na trhu práce orientovat a seznámit je postupy, které jim pomohou při hledání nové pracovní příležitosti.

Základem pro úspěšné rozloučení se se zaměstnanci je důkladná příprava komunikace vůči propouštěným i vůči zbytku firmy, která tento proces sleduje. Upozornila HR manažery, kteří se workshopu zúčastnili, že velmi důležité je připravit na propouštěcí rozhovor a komunikaci se zaměstnanci, které firma propouští, především jejich manažery-šéfy. Ti by měli v propouštěcím rozhovoru sehrávat hlavní roli.

 V hlavní roli šéfové

Na konkrétních příkladech z praxe uvedla Kateřina Šamanová, jak vypadá propouštění při reorganizaci firmy, jak se má správně hromadně propouštět, jaké nejčastější chyby se při propouštění dělají, a upozornila také na úlohu odborů, kterou v tomto procesu mají a s nimiž musí management firmy počítat. Odchod zaměstnance může být plánovaný, neplánovaný, organizovaný, ale vždy by společnost, pokud si chce udržet dobré jména, měla nabízet uvolňovaným pracovníkům individuální nebo skupinové kariérní poradenství. Podle zkušeností Kateřiny Šamanové by si útvar HR a manažeři ještě před zahájením procesu propouštění měli rozdělit role, HR by mělo ale počítat i s tím, že některý manažer nemusí propouštěcí komunikaci a rozhovor zvládnout na 100% a dokázat jeho roli flexibilně převzít.

 Ďábel je skryt v detailu – mějte po ruce kapesník i sušenku

Předem by měli být šéfové-manažeři propouštěných vytrénováni v propouštěcím pohovoru, měl by být přesně do sebemenších detailů připraven podrobný scénář komunikace i propouštěcích pohovorů. U pohovorů by měli mít HRisti připraveny třeba i takové drobnosti jako kapesníčky, něco sladkého, vodu, čaj, kávu a v případě potřeby i firemního lékaře nebo psychologa.

Podle zkušeností Kateřiny Šamanové bývá lepší, když se proces propouštění odehraje co nejrychleji, ale přitom připraveně, aby se předešlo fámám nebo šeptandě, což se může negativně podepsat na brandu dané společnosti. Důležité je také správně zvolit termín, den, čas, kdy firma k propouštěcím pohovorům přistoupí. Není to určitě vhodné těsně před svátky, jako jsou Vánoce, před dovolenými, či na samém konci měsíce. Naprosto nevhodné je zvolit neosobní řešení – např. nechat podřízenému výpověď na stole nebo někde u sekretářky a vyhnout se osobnímu pohovoru s ním.

Alena kazdová, šéfredaktorka HR Fora

Další aktuality

Změny v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti

Dne 30. ledna 2023

Vážení zaměstnavatelé, protože na počátku tohoto roku dochází k několika změnám v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (dále jen „pojistné“), dovolujeme si Vás o nich touto formou informovat, přičemž podrobnější informace jsou dostupné na webových stránkách ČSSZ. První změna dopadá na zaměstnavatele, kteří zaměstnávají zaměstnance vykonávající činnost tzv. zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského […]

Zobrazit detail

Každý 7. dospělý tahá za kratší konec

Dne 26. ledna 2023

každý 7. dospělý v ČR tahá v souboji s alkoholem za kratší konec. Můžeme ho potkat i v práci. Ukažte svoje umění změny a začněte s efektivní osvětou a prevencí. Dnes spouštíme registraci do 11. ročníku zdravotně osvětové kampaně Suchej únor. Suchej únor je měsíční osobní nebo týmová výzva bez kapky alkoholu. Díky letošnímu leitmotivu „Nepít je umění” navíc s kreativní motivací pro každého – vyzkoušet si něco nového, poznat sebe […]

Zobrazit detail

Z deseti židlí zbude pět. Firmy zmenšují své kanceláře

Dne 23. ledna 2023

Třicet až padesát procent. O tolik dnes firmy zvažují redukovat pronajatou plochu svých kanceláří. Chodí jim do nich totiž méně zaměstnanců než dříve. Ekonomická nejistota a úroková turbulence přinesly na kancelářský trh útlum. K zákazníkům se letos dostane možná jen třetina průměrné plochy nových kanceláří. Útlum bude jen dočasný. Alespoň to říká Marie Baláčová, vedoucí oddělení datové analytiky […]

Zobrazit detail