Pandemie nezastavila rozšiřování zaměstnaneckých benefitů. Trh práce je stále velmi konkurenční a firmám nezbývá než si lidi předcházet právě i různými benefity. Jdou na to ale jinak než dříve, místo kvantity se zaměřují na to, co lidé opravdu chtějí a využívají. Vznikají tak zcela nové i netradiční benefity. Jaký je aktuální trend na trhu práce?„Analýza portálu Platy.cz potvrzuje, že i když mnohé firmy v oblasti benefitů škrtají, klesá podíl zaměstnanců, kteří žádný benefit nedostávají. Zatímco v roce 2019 bylo bez benefitů téměř 14 % zaměstnanců, nyní jich je necelých 12 %,“ říká Michal Novák z portálu Platy.cz.Na stoupající podíl zaměstnanců s benefity má v současné době vliv především to, že se v některých oborech nedaří obsazovat volná místa. Firmy tudíž motivují potenciální zaměstnance k nástupu i tím, že nabízejí benefity v oborech, kde to dříve nebylo obvyklé. Například v retailu nebo ve výrobě.
Některé dříve populární benefity jako příspěvky na sport v době uzavřených fitness prakticky zanikly, ale vznikly nové. Příkladem jsou poukázky na objednávková jídla od různých rozvážkových platforem. „Pozorujeme razantní pokles množství plateb pomocí papírových stravenkových kupónů. Osobně jsem za to rád, protože papírové i stravenkové karty jsou přežitek, který nikomu reálně nepomáhá a je s ním spojená administrativa a poplatky,“ říká Jan Siuda, zakladatel první cloudové kuchyně MyFoodPlace.„K moderním typům benefitů patří příspěvky na sdílené služby, kromě donášky jídla například možnost využívat sdílené automobily. Ta poskytuje větší pružnost nejen firmám, které mohou vozový park najímat podle aktuálních potřeb, ale i zaměstnancům, kteří sdílené služební vozy využívají. Možnost využít automobil jak pro služební cesty, tak pro jízdu do zaměstnání nebo dokonce soukromé účely, je velmi atraktivní benefit,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení společnosti Anytime.
Není příliš překvapivé, že přibylo zejména benefitů, které souvisejí s prací z domova. „Po skončení prvního lockdownu se ukázalo, že firma bez problému dokázala technicky, organizačně i personálně zvládnout nařízenou práci z domova. Proto jsme se rozhodli nabídnout zaměstnancům na všech pozicích dva dny home office týdně, což dříve nebylo standardem,“ přibližuje další nový benefit Olga Přikrylová, vedoucí oddělení HR společnosti Mazars.Doba pandemie v izolaci byla pro řadu lidí opravdu těžká. „Trochu netypickým zaměstnaneckým benefitem jsou v našem případě služby psychologického poradenství, které v poslední době nevyhledávají už jen studenti, ale i zaměstnanci,“ říká tiskový mluvčí Mendelovy univerzity v Brně Filip Vrána.„V současné době považujeme za důležité především poskytnout zaměstnancům podporu a stabilitu a to se odráží i v oblasti benefitů. Aktivně napomáháme vyvážení práce a soukromí, poskytujeme zkrácené pracovní úvazky a pružnou pracovní dobu. Máme již několikaleté zkušenosti s programem pro podporu duševního zdraví, v jehož rámci je zřízena krizová linka a psychologické, finanční a právní poradenství dostupné zdarma nejen pro naše zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky,“ dodává Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture.
Firmy pružně reagují na měnící se potřeby zaměstnanců a objevují se i další typy benefitů. „Nabídku jsme obohatili především o novinky zaměřené na well being a zdraví zaměstnanců. Nabídli jsme jim například služby fyzioterapeuta, semináře a workshopy na témata jako jsou bolesti zad, vyrovnání se stresem či spánková hygiena,“ uvádí konkrétní příklady Kateřina Krist, HR manažerka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.„Aktuálně nejsou tak populární příspěvky na sport například formou členství ve fitness a podobně. Oblíbené jsou naopak různé druhy poukázek, které se dají využít v lékárně nebo při online nákupech. Rozmohly se také online eventy typu teambuildingu formou různých kvízů a online vzdělávání, především pak online výuka angličtiny,“ přibližuje Darina Wiedermann Janíčková ze společnosti Talentica.cz zaměřující se na nábor technicky zaměřených pracovníků.
Firmy se v této oblasti zaměřují na to, co zaměstnanci opravdu chtějí. Pro úsporu času přibývají například i benefity s možností využít asistenta, který za zaměstnance vyřizuje komunikaci s úřady nebo pomáhá zvládat školní povinnosti dětí.Některé firmy dokonce začaly svým zaměstnancům poskytovat příspěvek či slevu na pojištění domácích mazlíčků, které kryje náklady na veterinární péči. Řada lidí si totiž během pandemie začala pořizovat psy a kočky. „Náklady na veterinární péči mohou být nečekaně vysoké. Léčba zcela běžných úrazů a nemocí začíná na několika stovkách korun, ale vyšplhat se snadno může do několika desítek tisíc korun. Benefit v podobě slevy na pojištění, které stojí řádově stokoruny měsíčně, může zaměstnancům ušetřit spoustu peněz,“ říká Jan Moravec, spoluzakladatel společnosti PetExpertPokud jde o benefity, které naopak ubyly, jde především o firemní akce i příspěvky na kulturu a sport, což je logickým důsledkem covidových opatření. Ze stejného důvodu menší množství zaměstnavatelů přispívá i na vzdělávání a školení.Zdroj: idnes.czAutor: Eva Sovová
Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.