On-line testy ANBE (test přístupu k práci, test přístupu k lidem, test motivace) jsou využívány už více než deset let ve výrobních a obchodních firmách, personálních agenturách, vzdělávacích firmách, organizacích státní správy. Slouží k náboru a výběru pracovníků, plánování jejich kariéry a dalšího rozvoje, povyšování, nebo poznání jejich potenciálu.
Testy ANBE vycházejí ze života
Testy byly sestavený na základě dlouhodobého zaznamenávání konkrétních reálných kritických situací, v nichž se ocitli lidé na různých pracovištích. Tak vznikly jednotlivé otázky. Podobné problémy se seskupily, čímž se definovalo 40 vlastností a 10 motivačních preferencí.
Proč dokáže on-line test ANBE předvídat chování lidí?
Proč si v průběhu let zvykli s testy ANBE pracovat manažeři, personalisté, recruiteři, i vzdělavatelé? Testy jim přinášejí potřebné informace o lidech, jasné výstupy, ukazují, co se dá od lidí očekávat, a dokáží se „trefit“ do chování lidí na pracovištích. Co je tedy hlavním přínosem testů ANBE?
1. Odhad reakce. Odhadujeme pravděpodobnost určité reakce člověka v procentech: pan/paní XY bude jednat v 75% situací vstřícně, ale také ve 25% můžeme čekat odmítavou reakci.
2. Velmi konkrétní otázky. Otázky v testech kladou před respondenty konkrétní situaci, kterou si mohou dobře představit, a nabízejí jim dvě možnosti reakce na výběr.
3. Prostředí pracovišť. Situace pocházejí z reálných pracovišť ve výrobě, v prodeji, či v kanceláři na rozdíl od jiných testů, které se opírají o nějakou teorii a k ní dodatečně dohledávají otázky.
4. Eliminace předstírání. Proti sobě jsou postaveny buďto dvě „pozitivně působící“ nebo dvě „negativně působící“ alternativy odpovědi, což omezuje snahu účastníků stavět se do lepšího světla.
5. Důležité kompetence. Z testů ANBE vycházejí kompetence, které jsou často požadovány od manažerů: přijetí odpovědnosti, práce pod tlakem, orientace na výkon, orientace na zákazníka.
6. Srozumitelnost výstupů. Výstupy – názvy vlastností a motivačních preferencí, přehled silných a slaných stránek, doporučení pro další práci s člověkem – jsou psány slovy, srozumitelnými pro laika, a není tedy potřeba konzultanta k vysvětlení.
Běžné problematické body při předvídání chování lidí v práci?
1. Rezolutní závěry
Žádný test nemůže předvídat chování lidí na 100%. Ze zkušenosti víme, že i ten nejopatrnější člověk někdy zariskuje. Nemůžeme tedy s určitostí tvrdit, že se ve všech situacích a za všech okolností vyhne „pan opatrný“ riziku. Tak i test musí počítat s nějakou pravděpodobností a tu vyjadřujeme v procentech.
2. Past slov a nekonkrétnost
Testy jsou postaveny na hodnocení slov: „Vyberte jedno ze tří slov, které pro vás víc platí nejvíc: veselý – opatrný – ukázněný“. Účastník testování tedy vybere přesně to, co si o sobě myslí.
3. Jiné prostředí
Řada otázek se zaměřuje na soukromý život člověka. Od toho ale těžko můžeme odvozovat, jak bude jednat na pracovišti.
4. Sugestivnost otázek
Otázky mohou vést ke snaze postavit se do lepšího světla, a tak se zalíbit potenciálnímu nebo současnému zaměstnavateli. Málokdo třeba přízná, že je individualista.
5. Chybí důležité kompetence
Nepostihují kompetence, které jsou z pracovního hlediska důležité, jako je přijetí odpovědnosti, práce pod tlakem, nebo orientace na výkon.
6. Obtížná interpretace
K pochopení výstupů je v mnoho případech třeba odborného konzultanta, protože názvy vlastností v testech laikovi nic neříkají.
Kontakt: info@anbe.cz, www.anbe.cz
Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.