Aktuality

Tři dny v kanceláři, dva dny z domu. O hybridní model práce je zájem.

Už před nástupem pandemie umožňovaly některé firmy svým zaměstnancům kombinaci práce z kanceláře a z domova, ale s tím, že většinou zaměstnanci trávili větší část pracovních dní v kanceláři než doma. Covid tento poměr ale obrátil a jak se celá situace pozvolna vrací k normálu, firmy čelí mnoha otázkám, jak se k hybridnímu modelu práce postavit do budoucna. Z průzkumu společnosti EY vyplývá, […]

Dne 7. Červenec 2021

Už před nástupem pandemie umožňovaly některé firmy svým zaměstnancům kombinaci práce z kanceláře a z domova, ale s tím, že většinou zaměstnanci trávili větší část pracovních dní v kanceláři než doma. Covid tento poměr ale obrátil a jak se celá situace pozvolna vrací k normálu, firmy čelí mnoha otázkám, jak se k hybridnímu modelu práce postavit do budoucna.

Z průzkumu společnosti EY vyplývá, že s hybridní formou většina firem počítá. Až 72 % zaměstnavatelů totiž plánuje zredukovat kancelářské prostory a zbylé primárně využívat ve chvílích, kdy zaměstnanci potřebují spolupracovat ve skupině nebo se setkat s klientem. Osmdesát čtyři procent zaměstnavatelů pak počítá s tím, že budou pracovat s technologiemi a daty tak, aby byly prostory i energie využívány efektivně, a hlavně aby byli jejich zaměstnanci se zvoleným přístupem spokojení.

„Zeptali jsme se všech našich zaměstnanců, do jaké míry se chtějí po pandemii vracet do kanceláří a obvykle na to reagovali, že maximálně na dva až tři dny v týdnu,“ říká vedoucí partnerka EY Česká republika Magdalena Souček. „Trochu mě to osobně překvapilo. Myslela jsem, že jim bude kancelářské prostředí a tým víc chybět, ale každý z nás má jiné priority a my jako společnost to respektujeme,“ říká.

Zaměstnavatelé tak nyní stojí před rozhodnutím. Buď navrhnou plán, kterým by se do budoucna mohla firemní politika řídit, implementují jej a v průběhu času se vychytají všechny jeho mouchy, nebo budou experimentovat s tím, co funguje a co ne a podle toho nakonec ustanoví funkční model. Třetí možností je pak ponechat pracovní prostředí v „předcovidovém“ módu a na základě dopadu této volby na pracovní výkon zjistit, jestli je to ta správná cesta.

Otázku o budoucím nastavení pracovního modelu teď řeší firmy po celém světě, od těch nejmenších až po světoznámé giganty. Například kalifornský Apple se rozhodl, že by zaměstnanci měli být v kancelářích osobně přítomni každé pondělí, úterý a čtvrtek.

Zaměstnanci chtějí homeoffice

Skupina zaměstnanců se ale proti dopisu generálního ředitele společnosti Tima Cooka ostře vymezila s tím, že ne všem návrat do kanceláří vyhovuje. V otevřené odpovědi tak mimo jiné požadují, aby si mohli zaměstnanci autonomně rozhodovat o tom, jestli budou pracovat v kanceláři, nebo z domova a také si přejí nahlédnout do reportů o dopadu návratu do kanceláří na životní prostředí.

I to je totiž jeden z aspektů, kteří zaměstnavatelé při úvahách o hybridním modelu práce zvažují. Ve chvíli, kdy zaměstnanci omezí nutné cesty přímo do místa pracoviště, se totiž nejen snižuje množství produkovaných emisí oxidu uhličitého v dopravě, firmy ale zároveň ušetří na energiích nebo vodě na toaletách a v kuchyňkách.

Právě určitá autonomie zaměstnanců a jejich možnost rozhodování o tom, kde budou pracovat se nyní stává klíčovou záležitostí, se kterou se šéfové firem budou muset vypořádat. Až 79 % zaměstnanců totiž uvedlo, že možnost práce z domova je pro ně rozhodujícím faktorem, například při novém zaměstnání. O tom, že zaměstnanci mají právo se rozhodnout, odkud pracují a jak často se doma či v kanceláři vyskytují, je přesvědčených zhruba 60 % zaměstnavatelů.

Zdroj: idnes.cz

Další aktuality

Zpovykaná generace Z? Omyl, v práci je nadprůměrně spokojená a vděčná

Dne 4. prosince 2023

Zhýčkaní, věčně nespokojení, s přehnanými finančními požadavky, obřími očekáváními i ambicemi. Nejmladší generaci na trhu práce provází řada předsudků a mýtů. Narodili se v letech 1997–2012, takže je jim dnes lehce před dvacet, dokončili školy a na trh práce teprve hromadně vstupují. Na takzvanou generaci Z se zaměřil nejnovější Barometr zaměstnanců, průzkum společnosti UP, která se věnuje situaci na pracovnímu trhu. […]

Zobrazit detail

Nový festival pracovních příležitostí bude největší akcí svého druhu u nás. Career Expo 2024 přivítá 10 000 návštěvníků

Dne 4. prosince 2023

Career Expo 2024 bude v mnoha ohledech unikátní událostí. Sejde se na ní pestrá skladba zaměstnavatelů z různých oborů a z celého Česka. Ti se budou moci vzájemně inspirovat, sdílet zkušenosti, ale také se porovnávat s konkurencí. Návštěvníci, mezi které patří široké spektrum lidí od zkušených specialistů až po studenty, zase budou moci nahlédnout pod pokličku svých případných budoucích zaměstnavatelů nebo […]

Zobrazit detail

Legislativní forum o novinkách v pracovním právu

Dne 27. listopadu 2023

Jako už každoročně na podzim i letos se v listopadu konalo Legislativní forum, které společnost People Management Forum poprvé pořádala s nově založenou Asociací personalistů ČR. Po několikaletém čekání na novelu zákoníku práce se právě tato novela stala stěžejním bodem programu letošního Legislativního fora. Už poněkolikáté se účastníci Legislativního fora sešli v prostorách zasedacího sálu Ministerstva školství v Praze. Partnery Legislativního […]

Zobrazit detail