Aktuality

Tři dny v kanceláři, dva dny z domu. O hybridní model práce je zájem.

Už před nástupem pandemie umožňovaly některé firmy svým zaměstnancům kombinaci práce z kanceláře a z domova, ale s tím, že většinou zaměstnanci trávili větší část pracovních dní v kanceláři než doma. Covid tento poměr ale obrátil a jak se celá situace pozvolna vrací k normálu, firmy čelí mnoha otázkám, jak se k hybridnímu modelu práce postavit do budoucna. Z průzkumu společnosti EY vyplývá, […]

Dne 7. Červenec 2021

Už před nástupem pandemie umožňovaly některé firmy svým zaměstnancům kombinaci práce z kanceláře a z domova, ale s tím, že většinou zaměstnanci trávili větší část pracovních dní v kanceláři než doma. Covid tento poměr ale obrátil a jak se celá situace pozvolna vrací k normálu, firmy čelí mnoha otázkám, jak se k hybridnímu modelu práce postavit do budoucna.

Z průzkumu společnosti EY vyplývá, že s hybridní formou většina firem počítá. Až 72 % zaměstnavatelů totiž plánuje zredukovat kancelářské prostory a zbylé primárně využívat ve chvílích, kdy zaměstnanci potřebují spolupracovat ve skupině nebo se setkat s klientem. Osmdesát čtyři procent zaměstnavatelů pak počítá s tím, že budou pracovat s technologiemi a daty tak, aby byly prostory i energie využívány efektivně, a hlavně aby byli jejich zaměstnanci se zvoleným přístupem spokojení.

„Zeptali jsme se všech našich zaměstnanců, do jaké míry se chtějí po pandemii vracet do kanceláří a obvykle na to reagovali, že maximálně na dva až tři dny v týdnu,“ říká vedoucí partnerka EY Česká republika Magdalena Souček. „Trochu mě to osobně překvapilo. Myslela jsem, že jim bude kancelářské prostředí a tým víc chybět, ale každý z nás má jiné priority a my jako společnost to respektujeme,“ říká.

Zaměstnavatelé tak nyní stojí před rozhodnutím. Buď navrhnou plán, kterým by se do budoucna mohla firemní politika řídit, implementují jej a v průběhu času se vychytají všechny jeho mouchy, nebo budou experimentovat s tím, co funguje a co ne a podle toho nakonec ustanoví funkční model. Třetí možností je pak ponechat pracovní prostředí v „předcovidovém“ módu a na základě dopadu této volby na pracovní výkon zjistit, jestli je to ta správná cesta.

Otázku o budoucím nastavení pracovního modelu teď řeší firmy po celém světě, od těch nejmenších až po světoznámé giganty. Například kalifornský Apple se rozhodl, že by zaměstnanci měli být v kancelářích osobně přítomni každé pondělí, úterý a čtvrtek.

Zaměstnanci chtějí homeoffice

Skupina zaměstnanců se ale proti dopisu generálního ředitele společnosti Tima Cooka ostře vymezila s tím, že ne všem návrat do kanceláří vyhovuje. V otevřené odpovědi tak mimo jiné požadují, aby si mohli zaměstnanci autonomně rozhodovat o tom, jestli budou pracovat v kanceláři, nebo z domova a také si přejí nahlédnout do reportů o dopadu návratu do kanceláří na životní prostředí.

I to je totiž jeden z aspektů, kteří zaměstnavatelé při úvahách o hybridním modelu práce zvažují. Ve chvíli, kdy zaměstnanci omezí nutné cesty přímo do místa pracoviště, se totiž nejen snižuje množství produkovaných emisí oxidu uhličitého v dopravě, firmy ale zároveň ušetří na energiích nebo vodě na toaletách a v kuchyňkách.

Právě určitá autonomie zaměstnanců a jejich možnost rozhodování o tom, kde budou pracovat se nyní stává klíčovou záležitostí, se kterou se šéfové firem budou muset vypořádat. Až 79 % zaměstnanců totiž uvedlo, že možnost práce z domova je pro ně rozhodujícím faktorem, například při novém zaměstnání. O tom, že zaměstnanci mají právo se rozhodnout, odkud pracují a jak často se doma či v kanceláři vyskytují, je přesvědčených zhruba 60 % zaměstnavatelů.

Zdroj: idnes.cz

Další aktuality

Home office a novela zákoníku práce – řešení nebo promarněná příležitost?

Dne 16. března 2023

V posledních letech se možnost pracovat na dálku neboli home office stala standardem, vše jen urychlila pandemie nemoci COVID-19. Současný zákoník práce však home office upravuje jen velmi okrajově. Vyřeší aktuálně projednávaná novela zákoníku práce problémy, na které naráží praxe? Plánované novinky Nadále platí, že se na home office musí zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnout. Dohoda […]

Zobrazit detail

Zákoník práce čekají výrazné změny. Čeho se dotknou především?

Dne 14. března 2023

Zákoník práce dozná po mnoha letech velkých změn, které se dotknou řady oblastí pracovního života. Novela přináší mimo jiné změny v oblasti prací na dohody, bližší úpravu home office nebo rozšíření informační povinnosti zaměstnavatele. Návrh novely zákoníku práce, do něhož bylo zapracováno velké množství připomínek a zároveň reaguje na dvě evropské směrnice – směrnici o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách a směrnici […]

Zobrazit detail

1. března si ženy mohou „oddechnout“. Doběhly k cílové čáře odměňování mužů za rok 2022

Dne 10. března 2023

PRAHA, 28. února 2023 – Ženy v Česku musí v roce 2023 pracovat přibližně o 60 dní déle, aby dosáhly na stejnou výplatu jako muži v roce 2022. Meziročně došlo k nulovému posunu. Gender Pay Gap (GPG), tedy údaj udávající, o kolik ženy v průměru vydělávají méně než muži, se v ČR drží na 16,4 %, přičemž průměrný rozdíl v EU činí 13 %. To nás řadí na […]

Zobrazit detail