21.7.2021

Zpoplatněné testy od září? Část firem je bude zaměstnancům proplácet.

Firmy přišly s novým „benefitem“. Část z nich počítá s tím, že budou zaměstnance dál testovat. A to i od září, kdy testy přestanou být pro neočkované lidi hrazené. Už nyní firmy o státní podporu přišly.

Stát rozhodl, že neočkovaným přestanou pojišťovny od září proplácet testy. Zda opět zavede plošné testování ve firmách jako před prázdninami, není zatím jasné, ale pravděpodobné. Část firem ale testuje dál nebo je připravena testování na vlastní pěst spustit, pokud se pandemická situace zhorší. Již nyní zaměstnancům testy proplácí jako zvláštní druh benefitu a hodlají to dělat i nadále. Zaměstnavatelům se to vyplatí víc, než muset zastavovat provoz kvůli vysokému počtu nakažených. Část firem vedle toho motivuje zaměstnance k očkování, například dnem volna.

Stát k zastavení proplácení testů přistoupil, aby přiměl více lidí k očkování. Očkování je podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) jedinou účinnou prevencí covidu-19. „Pokud nedosáhneme kolektivní imunity, ani testování nám dlouhodobě nepomůže,“ řekl Vojtěch. Testování není prevencí, pomáhá až s odhalováním nakažených, vysvětlil.

Už nyní pojišťovny proplácí testy jen z testovacích center a za samotesty firmám neplatí. Přesto třetina firem s testy nekončí. Stále však zůstává možnost poslat zaměstnance do některého z testovacích center, kde mohou využít zatím hrazeného preventivního testu.

Benefit za osm set korun

Redakce SZ Byznys oslovila firmy s otázkou, jak se k testování budou stavět poté, co nebude hrazené. Vše prý bude záležet na tom, jaký bude vývoj pozitivních případů nakažených. Někteří zaměstnavatelé už dnes plánují testování v průběhu září a následujících týdnech udržet a zaplatit za něj z vlastní kapsy.

Zdá se, že firmy, u kterých testování na vlastní náklady zůstane i v září, nechají nepřímo vzniknout novému zaměstnaneckému benefitu, na kterém pracovníci ušetří několik set korun měsíčně. V současné době samoplátci za PCR test včetně odběru mohou zaplatit až 814 korun, za antigenní test je to pak 201 korun.

Provádění testů, ze kterých budou těžit firmy tím, že udrží stavy zdravých zaměstnanců, bude výhodné i pro pracovníky. Povinnost negativních testů totiž pro vstup do většiny veřejných zařízení a služeb zůstává.

Firmy budou testovat dál, za vlastní peníze

S testováním zaměstnanců nepřestala a nehodlá přestat ani v budoucnu například mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

„Proces plošného samotestování na pracovišti zůstává ve Škoda Auto beze změny dle stávajících pravidel – zaměstnanci provádějí pravidelně nejpozději po sedmi kalendářních dnech antigenní test na pracovišti,“ potvrdila Kamila Biddle, tisková mluvčí společnosti Škoda Auto.

Firma dle sdělených informací testuje pravidelně antigenními testy, případné pozitivní výsledky testů potvrzuje PCR testy. Škoda Auto na testování svých zaměstnanců vynaložila již více než miliardu korun. Zároveň zaměstnance motivuje k vakcinaci komunikační kampaní PROočkování v níž spolu s odborovou organizací KOVO vysvětluje přínosy očkování proti covidu-19.

Přestat testovat zaměstnance zatím v plánu nemá ani mediální společnost Livesport. „Nepřestáváme být opatrní ani teď v létě, kdy se ve firmě nadále testujeme, přestože pojišťovny už testy neproplácí. V průběhu srpna se podle aktuální situace rozhodneme, jestli v testování budeme pokračovat i na podzim – a pokud ano, tak v jakém režimu,“ popisuje plány šéf komunikace Livesport Petr Vavrik.

Aktivně se k testování zaměstnanců postavil také přední výrobce zdravotnických lůžek, středočeská společnost Linet. Firma začala testovat vlastní lidi už před vyhlášením povinnosti a pokračuje v něm dále.

„Testujeme každé pondělí. Nechceme podcenit situaci a chceme ochránit zaměstnance. Naše testování vedlo ke snížení nákazy z desítek případů prakticky na nulu,“ vysvětluje Michal Uryč, tiskový mluvčí Linet.

Podle informací Svazu průmyslu a dopravy ČR v podobném režimu pokračuje 37 procent firem. Z toho 21 procent podniků testuje zaměstnance, kteří neprokáží svou bezinfekčnost sami. Dalších 13 procent firem pak nabízí test zaměstnancům jako pracovní benefit. A tři procenta firem dál pokračují v plošném povinném testování všech zaměstnanců bez ohledu například na očkování, vyplynulo z průzkumu Svazu průmyslu mezi 200 firmami.

„Téměř polovina firem v našem průzkumu uvedla, že je připravena opět začít plošně testovat své zaměstnance, pokud by se v jejich regionu epidemická situace zhoršila. Nechtějí v tomto ohledu čekat na případné nařízení vlády o opětovném zavedení plošného povinného testování,“ uvádí Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Očkování zaměstnanců

Podniky se snaží kromě testování také motivovat své zaměstnance k tomu, aby se nechali očkovat. A využívají k tomu různých prostředků. Původem německá společnost Lidl například nabízí těm pracovníkům, který očkování absolvují, placené volno.

„Zaměstnanci se nemusí vracet zpět do práce a volný čas mohou využít k odpočinku. Nárok na den volna navíc obdrží při každé dávce očkování. Chceme tak zaměstnancům poskytnout dostatek času na odpočinek a zároveň zvýšit motivaci k očkování,“ potvrdil Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidlu.

Očkování je v současné době priorita také pro vedení Skupiny ČEZ. Podle její tiskové mluvčí Alice Horákové má podnik v současnosti naočkováno alespoň jednou dávkou vakcíny 84 % zaměstnanců z kritických provozů a 60 % všech zaměstnanců Skupiny ČEZ. Jde o výsledky, které jsou podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP) lehce nad českým průměrem očkovanosti ve firmách. Dle výsledků má přes polovinu zaměstnanců očkováno 29 procent firem.

Proočkovanost hlavně ve velkých firmách je podle SP často vyšší než v celé populaci. Přesto se třetina společností chce stále do očkování zapojit, pokud to vláda oficiálně umožní.

Zdroj: Seznam Zprávy

Další aktuality

Chcete dostávat aktuality přímo do e-mailu?

Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.